30. maaliskuuta 2016

Välähdyksiä Muhammedin elämästä III: Ensimmäinen ilmestys

Profeetta Muhammedin elämäkerran sivuilta 70-71 löytyy kertomus siitä, miten islam sai alkunsa:

Kun oli se vuosi, jolloin Jumala tahtoi kunnioittaa häntä ja hänet lähetettiin profeetaksi, Jumalan lähettiläs meni tapansa mukaan perheineen Hira'n vuorelle ramadanina. Kun sitten oli se yö, jolloin Jumala kunnioitti häntä profetialla ja osoitti armonsa ihmisille, Gabriel tuli hänen luokseen Jumalan käskystä. Jumalan lähettiläs on itse kertonut näin:

Gabriel tuli luokseni nukkuessani. Hänellä oli mukanaan silkkipeite, jolla oli kirjoitusta. Hän sanoi: "Lue!" Minä kysyin: "Mitä?" Silloin Gabriel painoi minua peitteellä, kunnes luulin kuolevani. Sitten hän päästi minut vapaaksi ja sanoi uudelleen: "Lue!"

Minä kysyin: "Mitä?" Silloin Gabriel painoi minua peitteellä, kunnes luulin kuolevani.  Sitten hän päästi minut vapaaksi ja sanoi uudelleen: "Lue!" Minä kysyin: "Mitä?" Silloin Gabriel painoi minua peitteellä, kunnes luulin kuolevani. Sitten hän päästi minut vapaaksi ja sanoi uudelleen: "Lue!" Minä kysyin; "Mitä minun pitää lukea?"

Sanoin näin vain, ettei hän tekisi jälleen niin kuin oli tehnyt. Silloin Gabriel sanoi [Kor. 96:1-5]:

Lue, kautta Herrasi, joka on luonut,
luonut ihmisen sikiöstä,
Lue; onhan Herrasi jalomielinen,
Herrasi, joka opetti kynällä,
opetti ihmiselle sen, mitä tämä ei tiennyt.

Minä luin sen, ja hän päästi minut ja lähti. Minä heräsin unesta; oli kuin nuo sanat olisi kirjoitettu sydämeeni!

Nousin ja kuljin eteenpäin, kunnes päädyin keskelle vuoristoa. Siellä kuulin äänen sanovan taivaasta: "Muhammad, sinä olet Jumalan lähettiläs, ja minä olen Gabriel!" Nostin katseeni kohti taivasta ja näin Gabrielin seisovan hajareisin taivaanrannassa ihmisen hahmossa. Hän sanoi: "Muhammad, sinä olet Jumalan lähettiläs, ja minä olen Gabriel!"

Pysähdyin katsomaan häntä, kykenemättä liikahtamaan sen enempää eteen- kuin taaksepäinkään. Kun käänsin katseeni pois hänestä eri suuntiin, näin saman näyn, minne katsoinkin. Seisoin näin paikallani, liikkumatta sen enempää eteen- kuin taaksepäinkään, aina siihen asti, kunnes Khadija lähetti miehiä etsimään minua. He löysivät minut Mekan yläkaupungista ja palasivat kertomaan Khadijalle; minä jäin seisomaan paikalleni.

Lopulta palasin perheeni luo. Kun tulin Khadijan luo, istahdin hänen viereensä ja painauduin tiiviisti häneen kiinni. Hän kysyi: "Abul-Qasim, missä olet ollut? Kautta Jumalan, lähetin jo miehiä etsimään sinua. He löysivät sinut Mekan yläkaupungista ja palasivat kertomaan minulle."

Kerroin hänelle, mitä olin nähnyt, ja hän sanoi: "Iloitse serkku, ja ole rohkea! Kautta Hänen, jonka kädessä Khadijan henki on, luulenpa, että sinä olet tämän kansakunnan profeetta!"


Muhammed saa ensimmäisen ilmestyksensä enkeli Gabrielilta. Kuva Rashid-al-Din Hamadanin käsikirjoituksesta Jami' al-tawarikh, v. 1307, Il-kaanien kaudelta. (wikipedia)




Aikaisemmat välähdykset:

Välähdyksiä Muhammedin elämästä I



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti