Aina välillä leviää epätoivoisen optimistinen väite siitä, että Koraani olisi luvannut Israelin maan juutalaisille. Tämä suura valitettavasti kumoaa tällaisen optimismin.
Tämäkin on eräs myöhäisen Mekan kauden suura. Sen nimi tulee jakeesta 35, missä Aabraham esiintyy ja rukoilee, mutta muiden Koraanin suurien nimeämiskäytännön mukaisesti ei tälläkään ole juuri tekemistä suuran sisällön kanssa; Aabrahamista kerrotaan enemmän muualla Koraanissa.
Allah aloittaa ylistämällä "kirjaa, jonka Me olemme sinulle lähettänyt" (jae 1) - joka on tietysti Koraani, joka ilmoitettiin islamin perimätiedon mukaan Muhammedille. Ibn Kathirin sanoin se on "kunnioitetuin Kirja, jonka Allah lähetti alas taivaasta kunnioitetuimmalle Allahin lähettiläälle, joka tuli kaikelle kansalle maan päällä, sekä arabeille että muille."
Tämän kirjan avulla Muhammed voi "johtaa ihmissuvun pimeydestä valkeuteen" (jae 1) - Allahin valoon - mutta epäuskoisille on tiedossa tietenkin kauhea rangaistus (jae 2): "voi heitä Tuomion Päivänä, jotka uhmasivat sinua, oi Muhammed, ja torjuivat sinut," sanoo Ibn Kathir. Sillä he rohkenivat pitää tätä maailmaa parempana kuin tuonpuoleista ja estivät ihmisiä kulkemasta Allahin tiellä ja he "koettavat tehdä sen mutkaiseksi" (jae 3) - toisin sanoen he Maulana Bulandshahrin sanoin ovat "aina valmiina osoittamaan minkä tahansa virheen, jonka he toivovat löytävänsä islamin uskosta (D'in)." Kuitenkin Allah on lähettänyt ihmisille lähettiläitä, jotka puhuvat heidän omaa kieltään niin että he voivat selvästi ymmärtää sanoman (jae 4), mutta sitten Tafsir al-Jalalaynin mukaan, toistaen Koraania itseään: "Jumala antaa kenen haluaa joutua kadotukseen, ja Hän antaa johdatuksensa kenelle tahtoo."
Sitten Allah, pelkäämättä toistaa itseään, palaa Moosekseen (jakeet 5-8) ja joihinkin muihin profeettoihin (jae 9). Uskottomat "sulkivat käsillään heidän suunsa" (jae 9) kuulleessan lähettiläiden selvät tunnusmerkit. "On kerrottu", sanoo Ibn Kathir, "että he osoittivat Lähettiläiden suita käskien heitä olemaan kutsumatta heitä Allahin, Ylhäisimman ja Kunnioitetuimman puoleen. On myös kerrottu, että he laittoivat kätensä suulleen kieltäytyessään kuulemasta Lähettiläitä. On vielä kerrottu sen tarkoittavan, että he eivät vastanneet Lähettiläiden kutsuun tai että he purivat käsiään raivon vallassa." Seuraavaksi tulee uskottomien ja lähettiläiden vuoropuhelu (jakeet 10-15), joka tuntuu tarkoitetun koskemaan kaikkien Allahin profeettojen kokemuksia, mutta joka jälleen kerran seuraa tarkoin ja yleistää Muhammedin kokemuksia hänen oman kansansa, Mekan quraishien, parissa. Maulana Maududi tekee tämän selväksi kun hän selittää jaetta 13: "Uskottomat varoittivat Lähettiläitään 'Totisesti, me ajamme teidät pois maastamme, tai teidän on palattava meidän uskoomme.'" Tämä viittaa quraishien Muhammedille esittämään uhkaukseen: jae "näyttää selvästi", sanoo Maududi, "että muslimien vaino oli pahimmillaan tämän suuran ilmestymisen aikoihin, ja Makkan ihmiset olivat päättäneet karkottaa Uskovaiset kuten tekivät epäuskoiset aikaisemmille Profeetoille."
Mutta Allah hoitelee uskottomat: "Totisesti, Me hävitämme ne, jotka ovat väärämielisiä, ja heidän jälkeensä Me annamme teille" - tarkoittaen Muhammedia ja muslimeita - "heidän asuinsijansa maan päällä" (jakeet 13-14). Tämä osoittaa vääräksi usein esitetyn väitteen, että Koraani lupaa Israelin maat juutalaisille. Väite perustuu Koraanin jakeeseen 5:21: "Kansani, kulkekaa sisälle Jumalan luvattuun pyhään maahan. Älkää kääntykö pakoon, muutoin varmaan joudutte perikatoon." Mutta Koraanin mukaan juutalaiset kääntyivät pakoon ansaiten Allahin kirouksen (2:89, 3:112, 9:30), ja kuten tämä jae osoittaa, muslimit perivät maan, joka oli luvattu juutalaisille.
Allah jatkaa varoittamalla uskottomia vielä lisää: "Hän on joutuva helvettiin, ja hänet pannaan juomaan saastaista vettä" (jae 16). Uskottomat kärsivät "vielä ankaramman tuomion" sillä "kuolema uhkaa häntä joka taholta, mutta hän ei kuole" (jae 17), ja heidän tekonsa menevät hukkaan (jae 18). Allah voi jopa luoda kaiken uudestaan, jos hän tahtoo (jae 20). Tuomiopäivänä heikot moittivat ylpeitä (jae 21) ja Saatana myöntää, että vaikka sekä hän että Allah tekivät ihmisille lupauksia, hän - Saatana - osoittautui petturiksi (jae 22). Ibn Jaririn mukaan Saatana kertoo silloin, kun on jo liian myöhäistä: "Kiellän olleeni kumppani Allahin, Ylistetyn ja Kunnioitetuimman, rinnalla." Ja "Iblis [Saatana]", sanoo Ibn Kathir, "Allah hänet kirotkoon, puhuttelee" niitä jotka hän johti harhaan "lisätäkseen masennusta masennuksen päälle, surua surun päälle ja murhetta murheen päälle." Allahin osuutta ihmisten eksyttämiseen ei kuitenkaan mainita. Oikeamieliset kuitenkin saavat "astua puutarhoihin, joissa purot solisevat" (jae 23).
Allah vertaa sanaansa oivalliseen puuhun ja "pahuuden sanaa" (jae 26) juurettomaan puuhun - vertaus muistuttaa Jeesuksen kertomusta Matteuksen evankeliumin jakeissa 7:17-19 (katso myös 7:24-27). Muhammed sanoi kerran seuraajilleen: "Puiden joukossa on puu, joka on yhtä siunattu kuin muslimi", ja selitti: "se on taatelipalmu" (Bukhari 7.65.355). Ehkäpä taateleiden henkisten voimien vuoksi. Muhammed sanoi myös: "Joka syö seitsemän Ajwa-taatelia joka aamu, häneen ei vaikuta myrkky eikä noituus sinä päivänä" (Bukhari 7.65.356). Allah vahvistaa uskovia sekä tässä maailmassa että tulevassa (jae 27); Muhammed selitti: "Kun muslimia kuulustellaan haudassaan, hän todistaa, ettei muita kuin Allahia tule palvoa ja että Muhammed on Allahin Lähettiläs ja tätä tarkoittaa tämä Allahin sana" jakeessa 27.
Tämän jälkeen Allah varoittaa vielä kerran uskottomia helvetin tulesta ja muistuttaa heitä Allahin hyvistä töistä (jakeet 28-34). Muhammed sanoo hadithissa, että ne "jotka ovat palkinneet kiittämättömyydellä Jumalan siunauksen ja johtaneet kansansa turmioon" (jae 28) ovat "Mekan epäuskoisia pakanoita", vahvistaen näin Maududin käsityksen tästä suurasta varoituksena quraisheille, kun jännitteet heidän ja muslimien välillä olivat kiivaimmillaan.
Jakeissa 35-41 Aabraham rukoilee, että Allah tekisi Mekan "turvalliseksi" (jae 35) hänelle ja hänen jälkeläisilleen, joista jotkut hän on asettanut "asumaan tähän laaksoon, jossa ei ole maanviljelystä, Sinun Pyhäkkösi läheisyyteen" (jae 37) - tarkoittaa Kaabaa, jonka Aabraham islamin tradition mukaan rakensi. Maan hedelmättömyys tekee heistä riippuvaisia alueen asukkaiden hyvästä tahdosta: Aabraham rukoilee Allahia: "Anna siis ihmisten sydänten taipua heidän puoleensa ja suo heille hedelmiä, jotta he olisivat kiitollisia" (jae 37). Tämä koskee kuitenkin Ibn Abbasin, Mujahidin ja Sa'id bin Jubayrin mukaan ainoastaan muslimeja: "Jos Ibrahim olisi sanonut 'ihmiskunnan sydänten', persialaiset, juutalaiset, kristityt ja muut kansat olisivat kerääntyneet" Kaabaan. Mutta Aabraham, he selittävät, sanoi: "jotkut ihmisistä", jolloin "se tarkoittaa ainoastaan muslimeja".
Erään Muhammedin kumppanin, Abdullah bin Amrin mukaan Muhammed lausui osaa Aabrahamin rukouksesta - "he ovat totisesti johtaneet suuren joukon ihmisiä kadotukseen" (jae 36) - ja itki huutaen kolme kertaa: "Oi Allah, pelasta Ummani [yhteisöni]!" Jälleen osoitus Muhammedin tärkeydestä Allahille on kun hän lähetti Gabrielin profeetan luo ohjeistuksella: "Mene Muhammedin luo ja sano hänelle näin: 'Me teemme sinut tyytyväiseksi Ummaasi, oi Muhammed emmekä kohtele heitä sinun tahtosi vastaisesti'"
Sitten Allah toistaa uudelleen, että totuudesta välittämättömät synnintekijät saavat häneltä kauhistuttavan tuomion (jakeet 42-52).
---
Alkuperäinen kirjoitus: Blogging the Qur’an: Sura 14, “Abraham”
Aabrahamin suura: http://www.islamopas.com/koraani/014.htm
Lisää Koraanin selityksiä löytyy Koraaniblogista.
---
Islamin aikapommi -sivustolla on kirjoitus Israelin-Palestiinan konflikti, joka valaisee hienosti tämän konfliktin perimmäisiä syitä.
---
Senkun juutalaiset ja arabit kaiskaavat siellä välimeren perukassa keskenään, mutta kun sekottavat muut niihin keskinäisiin kä'hinöinteihinsä ..
VastaaPoistaHevrealaiset eivät halua "kaiskata" muslimien kanssa, mutta on pakko puolustautua, muuten heidät kansanmurhattaisiin, muslimit ovat sen ilmaisseet tuhansia kertoja sanoin ja teoin. Israel haluaa rauhaa ja etsii sitä, mutta turhaan.
VastaaPoista"In the name of Allah .. I am not considering it, the Israeli - PLO peace accord, more than agreement signed between our prophet Mohammad and the Kuraish tribe."
"Peace for us means the destruction of Israel".
Yassir Arafat. Hän julisti itsenäisen "palestiinalaisvaltionsa" Israelin tilalle 15.11.1988, tämän on jo +135 YKn jäsenvaltiota jo ratifioineet. Suomi ei vielä ole hyväksynyt laittomuutta, mutta ratifioi sen, kun kaikenkarvaiset sosialistit pääsevät käsiksi puikkoihin. Ehkä pian jo seuraavan mandaatin jaon jälkeen, kun suomalaiset äänestävät heidät hallituksekseen.
This originated in a March 1977 interview with the Dutch newspaper Trouw:
Between Jordanians, Palestinians, Syrians and Lebanese there are no differences. We are all part of ONE people, the Arab nation. Look, I have family members with Palestinian, Lebanese, Jordanian and Syrian citizenship. We are ONE people. Just for political reasons we carefully underwrite our Palestinian identity. Because it is of national interest for the Arabs to advocate the existence of Palestinians to balance Zionism. Yes, the existence of a separate Palestinian identity exists only for tactical reasons. The establishment of a Palestinian state is a new tool to continue the fight against Israel and for Arab unity.
A separate Palestinian entity needs to fight for the national interest in the then remaining occupied territories. The Jordanian government cannot speak for Palestinians in Israel, Lebanon or Syria. Jordan is a state with specific borders. It cannot lay claim on - for instance - Haifa or Jaffa, while I AM entitled to Haifa, Jaffa, Jerusalem and Beersheba. Jordan can only speak for Jordanians and the Palestinians in Jordan. The Palestinian state would be entitled to represent all Palestinians in the Arab world en elsewhere. Once we have accomplished all of our rights in all of Palestine, we shouldn't postpone the unification of Jordan and Palestine for one second.
sekä:
"No peace with Israel,
No recognition of Israel,
No negotiations with it"
"We love death as much as the Jews love life."
Kaikenkarvaisten sosialistien aganda on sitoutunut muslimien agendaan tuhota Israel. Keinolla millä hyvänsä, niin ettei Israelin nimeä enää muisteta.
Sosialistien propaganda on jo sivu viiskytvuotta valehdellu Israelin olevan sitä sun tätä, niin, se on pitkä lista, niin ettei minun tarvi niitä toistaa. Valheiden toistamisesta sosialistit ja heidän mediansa pitää siitä tarkan huolen.
Goebbels taisi sanoa: kerro riittävän iso valhe, toista sitä riittävän monta kertaa, niin siitä tulee yleisesti hyväksytty totuus. Vasemmisto on levittäny propagandaansa tarkoin Goebbelsin ohjeitten mukaisesti ja heidän propagandastaan on tullut yleisesti hyväksytty totuus:
Israel "miehittää palestiinaa" ja "sortaa" heitä.
"palestiina palestiinalaisille", "Israel ei kuulu Lähi-itään", etc.
Heidän valheidensa kanavat ovat, muutamia mainitakseni: Kansan Tahto, Magneettimedia, Helsingin Sanomat, Suomen Kuva Lehti etc. Vasemmistolaiset eivät kanna vastuitaan, tavoilleen uskollisina, kylvämänsä juutalaisvihan verisestä sadosta, jonka suomalaiset joutuvat kerran niittämään, kun sen aika tulee.
Kaikella on aikansa, on aika kylvää, on aika korjata sato.
Ehkei vielä ole liian myöhäistä kääntää titanicin kurssia, sosialistien vain pitäisi lopettaa vihan ja sodan lietsonta kansojen välille ja terrorismin tukemisen. Jospa vaan näkis senkin päivän, taitaa olla vaan turhaa sellaista ihmettä odotella.