3. kesäkuuta 2016

Hei kuka puhuu nyt? Eli Koraanin kertomus Jeesuksen syntymästä, synnytystuskia helpottavista taateleista sekä Sakariaasta ja hänen pojastaan Johannes Kastajasta



Tämä on jälleen mekkalainen suura. Muhammedin profeetan uran ensimmäisellä puoliskolla joukko muslimeja muutti Arabiasta Abyssianiaan. Eräs muslimi lausui tätä materiaalia Mariasta ja Jeesuksesta Abyssinian kristitylle hallitsijalle ja näytti hänelle, että muslimit uskoivat Jeesukseen, mutta eivät Jumalan Poikana.

Ensimmäisen jakeen salaperäisten kirjainten jälkeen jakeet 2-40 kertovat saman tarinan kuin Luukkaan evankeliumin 1:5-80 - tehden siihen tietenkin joitain tärkeitä muutoksia. Jakeet 2-15 kertovat Luukkaan tavoin tarinan Sakariaasta, Johannes Kastajan isästä, joka kohtaa enkelin (Luukas 1:11, tämän luvun 9. jae osoittaa, että Allah ei puhu suoraan Sakariaalle). Enkeli kertoo, että hänestä on tulossa isä hänen korkeasta iästään ja vaimonsa hedelmättömyydestä huolimatta (jae 8). Toisin kuin evankeliumissa, Koraanissa tämä tulee vastauksena hänen rukouksiinsa saada poika (jakeet 4-6). Sekä evankeliumissa (Luukas 1:20) ja Koraanissa (jae 10) hänestä tulee mykkä näyn jälkeen, vaikkakin Koraani, toisin kuin evankeliumi, ei esitä sitä rangaistuksena hänen epäuskostaan, vaan ainostaan merkkinä Allahin voimasta. Koraanissa ei ole mitään mainintaa evankeliumissa esitetystä yhteydestä Sakariaan pojan Johanneksen ja Elian välillä (Luukas 1:17) Eliaan ollessa profeetta, joka palaisi ennen Herran tuloa (Malakia 3:23). Johannesta ei lähetetty valmistamaan tietä Herralle; hän on vain hurskas ("tarkoittaen että hän oli puhdas eikä hänellä ollut taipumusta tehdä syntiä", sanoo Ibn Kathir toistaen joidenkin kristillisten traditioiden väitettä, ettei Johannes tehnyt syntiä), harras ja hyvä vanhemmilleen (jakeet 13-14).

Jakeet 15-40 seuraavat Raamatun kertomusta Jeesuksen syntymästä, mutta samoin kuin Johanneksen tapauksessa tämäkin eroaa huomattavasti evankeliumin versiosta. Esimerkiksi enkeli kertoo Marialle ainoastaan, että hänestä tulee "viattoman pojan" äiti (jae 19) - ei tietenkään sanaakaan, että hän olisi "Korkeimman Poika" (Luukas 1:32), käsite, joka kiistetään jakeessa 35. Jeesus saa alkunsa neitseellisesti (jae 20). Ibn Kathir sanoo monien oppineiden uskovan, että enkeli Gabrielin henkäys hedelmöitti hänet: "monet aikaisemmat oppineet (salaf) ovat maininneet, että tässä vaiheessa enkeli (joka oli Jibril [Gabriel]) puhalsi Marian vaatteessa olevaan aukkoon. Sitten henkäys laskeutui, kunnes se meni hänen emättimeensä ja hän sai lapsen Allahin luvalla".

Maria kärsii synnytyskivuista (jae 23), vaikka joidenkin kristittyjen traditioiden mukaan hänellä ei niitä ollut, koska ne ovat seurausta synnistä (Genesis 3:16), jotka Jeesus ottaa päälleen ja sovittaa (1. Korinttilaiskirje 15:22). Maria synnyttää Jeesuksen palmun alla (eikä seimeen kuten Luukas 2:7) samalla kun Allah helpottaa hänen tuskiaan taateleilla (jakeet 24-26). Ääni huutaa alapuolelta hänelle: "Älä murehdi, totisesti Herrasi on asettanut lähteen jalkojesi juureen" (jae 24); Ibn Abbas, Sa'id bin Jubayr, Ad-Dahhak, 'Amr bin Maymun, As-Suddi ja Qatadah sanovat, että ääni oli Gabrielin, kun taas Mujahid, Al-Hasan ja Abdul-Rahman bin Zayd sanovat sen olleen Jeesus-lapsi, joka pian joka tapauksessa jo puhuu (jakeet 30-33).

Abdul-Rahman bin Zayd huomauttaa, että kun Jeesus käskee häntä olemaan murehtimatta, hän vastasi "Kuinka voisin olla murehtimatta, kun minulla on sinut eikä minulla ole aviomiestä enkä ole kenenkään orjatar?" Välttääkseen joutumasta selittelemään miten hänellä oli mukanaan vastasyntynyt, hän sanoo ihmisille, että hän paastoaa eikä puhu kenellekään (jae 26). Ja kuten arvata saattaa hänen perheensä on järkyttynyt, kun he näkevät lapsen (jae 27) ja he nuhtelevat häntä: "Oi Aaronin sisar, sinun isäsi ei ollut kelvoton mies eikä äitisi huono nainen." Monet ovat syyttäneet Muhammedia siitä, että hän sekoittaa tässä Jeesuksen äidin Marian Mooseksen ja Aaronin sisareen Mirjamiin, koska Koraani kutsuu Mariaa "Aaronin sisareksi" - arabiaksi kumpikin on Maryam. Jopa Muhammadin aikaiset kristityt huomasivat tämän, mutta Muhammedilla oli selitys valmiina: "menneinä aikoina ihmiset tapasivat antaa nimiä apostolien ja ennen heitä eläneiden hurskaiden ihmisten mukaan". Niinpä Marian kutsuminen "Aaronin sisareksi", sanoo Muhammed, on kunnianosoitus eikä virhe.

Joka tapauksessa, tyynnyttääkseen heidän epäluulonsa Maria vain osoittaa kehtoa ja Jeesus alkaa puhua (jakeet 30-33). Tämä ja muut Koraanin kertomukset Jeesuksesta näyttäisivät tulevan kerettiläisistä ja kanonisoimattomista kristityistä lähteistä: Jeesus-lapsi ei puhu Uudessa Testamentissa, mutta Arabilaisessa lapsuusevankeliumissa, joka ajoittuu 500-luvulle sanotaan näin: "Jeesus puhui, ja todella, kun hän makasi kehdossaan, sanoi äidilleen Marialle: Minä olen Jeesus, Jumalan Poika, Sana, jonka sinä olet synnyttänyt, kuten enkeli Gabriel sinulle ilmoitti; ja minun Isäni on lähettänyt minut pelastamaan maailman." Tietenkään Koraani ei sano häntä Jumalan Pojaksi, vaan "Jumalan palvelijaksi" (jae 30), sillä ei olisi Allahin arvolle sopivaa hankkia poikaa (jae 35).

Jakeet 41-50 palaavat kertomukseen Aabrahamista kertoen hänen riidastaan isänsä kanssa, sillä tämä kieltäytyi luopumasta epäjumalien palvonnasta. Aabraham rukoilee Allahia antamaan hänen isälleen anteeksi (jae 47), mutta opimme muualta, ettei tämä ole esimerkki muslimeille (60:4). Aabraham ei hylkää ainoastaan epäjumalanpalvelusta, vaan myös isänsä (jakeet 48,50). Jakeet 51-58 mainitsevat ohimennen useita profeettoja mukaan lukien Mooseksen, Ismaelin ja Idriksen (Enoch). Jakeissa 59-63 palataan paratiisin nautintoihin, vaikka ei kovin yksityiskohtaisesti.

Jakeet 64-98 päättävät suuran tutun tuntuisiin aiheisiin käsitellen pääasiassa uskottomia. Enkelit eivät laskeudu maan päälle ilman Allahin käskyä (jae 64) - tämä sanotaan, koska Muhammed ihmetteli miksei hän näe Gabrielia useammin. Ne jotka epäilevät ylönousemusta eivät vältä Tuomiopäivää (jakeet 66-71). Jakeessa 73 uskottomat päättävät mitä uskontoa seuraavat sen maallisen menestyksen perusteella. Ibn Kathir sanoo: "Tässä he sanoivat: Kuinka me voisimme olla väärässä, vaikka olemme menestyneet näin hyvin elämässä?" - mutta Allah on hävittänyt lukemattomia sukupolvia ennen heitä (jae 74). Ne jotka ylpeilevät maallisella menestyksellään, vaikka pysyvät epäuskossaan, saavat rangaistuksen kerskailustaan (jakeet 77-80). Epäjumalat, joita uskottomat palvelevat, kääntyvät lopulta heitä vastaan (jae 82); Allah lähettää pahoja henkiä heidän kimppuunsa (jae 83). Ajatus, että Allahilla olisi poika on "sangen paha" (jae 89) - sillä "Taivaat saattavat puhjeta ja maa voi repeytyä kappaleiksi ja vuoret luhistua tomuksi, koska he väittävät Laupeimman hankkineen lapsen" (jae 90). Allah tuomitsee kaikki olennot (jae 95) - sillä "kuinka monia ennen heitä eläneitä sukupolvia olemmekaan hävittänyt!" (jae 98).


Blogging the Qur’an: Sura 19, “Mary”
Marian suura





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti