20. kesäkuuta 2016

Ta Ha, eli tarina Mooseksesta, Aaronista ja Faraosta

Tälle varhaiselle mekkalaiselle suuralle "ei ole kilpailijaa", sanoo Al-Ghazali, "sen tinkimättömässä Allahin absoluuttisen ykseyden vakuutuksessaan". Se saa nimensä kahdesta arabialaisesta kirjaimesta sen alussa: Taa (ﻁ) ja Haa (ﻩ). Ibn Abbas ja muut aikaiset kommentaattorit ovat ehdottaneet, että ta ha (طه) olisi itse asiassa muinaisen arabialaisen murteen ilmaus "Oi mies", jolloin se tarkoittaisi tässä yhteydessä, että Allah puhuttelee Muhammedia kuten jakeessa 2 - missä hän jälleen lohduttaa masentunutta profeetta kertomalla, ettei Koraania ole lähetetty hänelle tekemään hänestä onnetonta. Kaikki kuuluu Allahille (jae 6) ja hän tuntee kaikki salaisuudet (jae 7), sillä hänen ovat parhaimmat nimitykset - se on, korkeimmat ominaisuudet (jae 8).

Allah kertaa jakeissa 9-99 jälleen kerran Mooseksen tarinan, jota hän on käsitellyt jo suurissa 2, 7, 10 ja 17. Mutta kuten Al-Ghazali huomauttaa: "jokaiselle kerralla kertomus tuo esiin uusia näkökulmia. Jokaisessa niistä on seikkoja, joita ei kerrota toisissa versioissa." Myös uudelleen kerrotuilla seikoilla on hyötynsä. Al-Ghazali tähdentää, että tässä suurassa pannaan paljon painoa sille, että uskovat muistaisivat totuudet, jotka heille on opetettu: Koraani itsessään on muistutus (jae 3); uskovien tulee rukoilla säännöllisesti muistaakseen Allahia (jae 14); Mooses pyytää Allahia antamaan Aaronin avustajakseen, jotta veljekset yhdessä voivat ylistää ja muistaa takeltelematta (jakeet 29-34); Allah lupaa sen, ja varoittaa Moosesta olematta unohtamatta häntä (jae 42); Allah ohjeistaa Moosesta puhumaan faraolle niin, että farao muistaisi tai osoittaisi pelkoa Allahia kohtaan (jae 44); Allah ei koskaan unohda (jae 52), mutta kun salaperäinen Saamiri tekee vasikan kuvan, tämä kertoo sen olevan heidän jumalansa ja Mooses on vain unohtanut sen (jae 88); Allah sanoo Muhammedille, että hän kertoi Mooseksen tarinan hänelle jälleen, jotta hän muistaisi (jae 113); Aadam unohti sopimuksensa Allahin kanssa (jae 115); Tuomiopäivänä Allah unohtaa ne, jotka unohtivat hänen tunnusmerkkinsä (ayat, Koraanin jakeet) tässä maailmassa (jae 126).

Suufit sanovat että kun Mooses lähestyi palavaa pensasta ja kuuli Allahin äänen (jakeet 10-17), hän pääsi fanaan, tilaan, jossa oma itse sulautuu jumaluuteen, ja baqaan, Allahin yhteyteen. Hänen kenkänsä erottivat heidän mukaansa hänet Allahista ja siksi Allah käskee riisua ne (jae 12). Ibn Masud Baghavin mukaan kirjassa Ma'alimut-tanzil se, mitä Mooses näki ei ollut tulta, vaan taivaallinen Allahin valo (nur).

Joka tapauksessa Allah varustaa Mooseksen sauvalla, joka muuttuu käärmeeksi (jae 20), ja kädellä, joka muuttuu loistavan valkoiseksi ilman, että siinä on tautia (jae 22) ja lähettää hänet haastamaan faraon. Allah antaa Moosekselle luvan ottaa Aaronin mukaansa (jae 36) ja kertoo tarinan kuinka hänet kerran vauvana nostettiin vedestä erään toimesta, "joka on sekä Minun että hänen vihollisensa" (jae 39), ja palautettiin äidilleen (jae 40). Tarina kerrotaan siten, että kuulijat selvästikin tuntevat Mooseksen tarinan entuudestaan.

Kun Allah käskee Moosesta ja Aaronia lähtemään jälleen faraota vastaan (jae 44), he vastaavat olevansa peloissaan, sillä "me pelkäämme, että hän kiihtyy pahasti meitä vastaan tai rikkoo Sinua vastaan" (jae 45). Allah vastaa heille, ettei heidän pidä pelätä, sillä hän on heidän kanssaan ja näkee ja kuulee kaiken - toistaen lohdutuksen sanat Muhammedille jakeissa 5-7. Niinpä Mooses ja Aaron tekevät velvollisuutensa ja kertovat faraolle, että Allah on ainoa jumala ja hän "on luonut maan teidän kehdoksenne" (jae 53) ja että rangaistus odottaa uskottomia (jae 48). Farao kuitenkin torjuu heidät (jae 56) ja sanoo, että pystyy esittäämään samanlaisia taikoja (jae 58). Kun hänen taikurinsa kuitenkin tunnustavat uskonsa Allahiin (jae 70) farao uhkaa heitä kielellä, joka aavemaisesti muistuttaa Allahin itsensä suosittelemia rangaistuksia niitä kohtaan, jotka käyvät sotaan Allahia ja Muhammedia vastaan (5:33 - islamin perimätiedon mukaan viides suura on ilmoitettu myöhemmin kuin tämä suura): hän uhkaa ristiinnaulita heidät, tai amputoida käden ja jalan vastakkaisilta puolilta (jae 71). Rangaistus näyttäisi olevan sopiva - sen sijaan niiden esittäjä ja syy niihin on väärä.

Allah pelastaa israelilaiset faraolta jakamalla meren niin, että he voivat ylittää sen kuivaa maata pitkin (jakeet 77-79). Mooses nousee vuorelle tavatakseen Allahin, mutta ei suinkaan saa häneltä kymmentä käskyä. Sen sijaan Allah kysyy häneltä, miksi hän on kiirehtinyt vuorelle ennen kansaansa (jae 82) ja kertoo, että hän koettelee Mooseksen kansaa antamalla Saamirin johtaa heidät harhaan (jae 85). Mooses moittii Aaronia siitä, ettei hän tehnyt mitään vaikka näki heidän menevän harhaan (jae 92). Saamiri selittää, että hän otti "pölyä lähettilään jalanjäljistä" tehdäkseen vasikan (jae 92). Muslimikommentaattorit ovat yksimielisiä siitä, että hän otti pölyä yhdestä enkeli Gabrielin hevosen kavionjäljestä, sillä Gabriel johti israelilaiset taisteluun. Mooses rankaisee Saamiria sanoen "Mene matkaasi, osasi on tässä elämässä sanoa: 'Älkää minuun koskeko!'" (jae 97). Ibn Kathir selittää: "Tämä tarkoittaa: Koska sinä koskit sellaista, jota sinun ei ollut lupa koskea, tulet sanomaan 'Älkää minuun koskeko!'. Se tarkoittaa: 'Sinä et koske ihmisiin eivätkä he koske sinuun'". Tämä saattaa vihjata, että Saamiri on samarialainen, jotka eivät yleensä olleet tekemisissä ulkopuolisten kanssa.

Allah sanoo Muhammedille: "älä pidä kiirettä Koraanin suhteen, ennen kuin se täydellisesti on sinulle ilmoitettu" (jae 114). Ibn Abbasin mukaan näin sanotaan siksi, että Muhammed lausui ilmestyksiä ääneen heti kun ne tulivat, jotta hän muistaisi ne. Hänen tulisi luottaa Allahin voimaan saada hänet muistamaan. Tämän jälkeen Koraani palaa Aadamin lankeemukseen; Saatana houkuttelee Aadamin syömään Kuolemattomuuden puusta (jae 120) - ei hyvän ja pahan tiedon puusta kuten Genesiksessä. Allah karkottaa Aadamin ja Evan puutarhasta, mutta sanoo, että ne jotka noudattavat hänen opastustaan, eivät joudu harhaan (jae 123).

Allah päättää suuran varoituksilla: epäuskoiset herätetään Tuomiopäivänä sokeina (jae 125); Muhammedin tulee olla kärsivällinen uskottomien kanssa (jae 130), koska he saavat rangaistuksensa (jae 129); Muhammedin ei tule kadehtia heidän maallista omaisuuttaan (jae 131); epäuskoiset vaativat tunnusmerkkiä, mutta he eivät saa sitä, kuten Allah on jo aikaisemmin ilmoittanut (jae 133).


Blogging the Qur’an: Sura 20, “Ta Ha”
Ta Ha:n suura
Mooses Raamatussa



Mooseksen löytyminen, sir Lawrence Alma-Tadema, 1904





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti