19. helmikuuta 2017

Miten ihmisille kerrotaan islamista

Harry Richardson kirjoittaa kirjassaan The Story of Mohammed [Muhammedin tarina]:

"On helpompaa huiputtaa ihmisiä kuin saada heidät ymmärtämään, että heitä on huiputettu" - Mark Twain

Kun olin ymmärtänyt totuuden islamista, olin kauhistunut ja halusin kertoa siitä muillekin. En ollut kuitenkaan lainkaan valmistautunut siihen miten sanomani otettaisiin vastaan. Hiljaisemmat ystäväni tuntuivat äkkiä välttelevän minua.

Seurallisemmat alkoivat läksyttää minua. He syyttivät minua kaikenlaisesta, rasismista ja suvaitsemattomuudesta ja fanaattisuudesta. Se oli vallan yllättävää ja minulta kesti hyvän aikaa ennen kuin ymmärsin mistä on kyse. Näiden reaktioiden ymmärtämiseksi täytyy tietää hieman prosessista, jota kutsutaan yleisesti aivopesuksi.

Aivopesu on prosessi, missä kolmas taho manipuloi henkilön ajatuksia ja tekoja. Tässä prosessissa voidaan käyttää erilaisia tekniikoita, mutta sisimmältään siinä käytetään hyväksi ihmisen eloonjäämisviettiä.

Kun kuulemme jonkun asian monilta henkilöiltä ja sitä toistetaan usein, aivomme alkavat uskoa, että se on totta. Tämä on tärkeä eloonjäämismekanismi, sillä enemmistö on usein oikeassa. On viisainta kuunnella, kun joku sanoo sinulle: "Älä mene tuohon luolaan, siellä on vaarallinen karhu". Siksi aivomme toimivat tällä tavoin.

Uskonnolliset kultit käyttävät hyväkseen tätä ja ne vahvistavat sen vaikutusta käyttämällä sellaisia tekniikoita kuin unen puutetta ja ruokailuaikojen muutoksia (monia näitä tekniikoita käytetään islamissa, erityisesti Ramadanin aikana). Paljon tavallisempi tapa edistää tätä prosessia on kuitenkin käytössä niillä, joilla on hallussaan joukkoviestimet.

Mainostajat ymmärtävät, että jos he jatkuvasti pommittavat aivojamme viesteillä kuten: "meidän tuotteemme on hyvä", he pystyvät vähitellen muuttamaan mielipiteitämme. Me kaikki mielellämme teeskentelemme, ettei tällainen manipulaatio vaikuta meihin. Tosiasiat todistavat kuitenkin päinvastaista.

Poliittinen islam on käyttänyt tätä menetelmää suurella menestyksellä. Viime vuosikymmenien aikana meille on jatkuvasti toitotettu, että "islam on rauhanomainen" ja "se on samanlainen kuin kristinusko", ja niin edelleen.

Olemme kuulleet tämän viestin presidenteiltä ja pääministereiltä, olemme kuulleet sen opettajilta, lehdistöltä, kirkonmiehiltä ja suunilleen kaikilta valtaapitäviltä. Niinpä useimmat ihmiset ovat alkaneet uskoa, että se on totta.

Ihmisten aivopesussa valheilla on kuitenkin yksi ongelma. Kun ihmiset oppivat tuntemaan totuuden, mikään määrä aivopesua ei enää saa heitä uskomaan valheeseen. Kun ihmiset ovat kurkistaneet luolaan ja nähneet, että ei siellä ole karhua, on mahdotonta saada heitä enää uskomaan karhuun.

Taitavat aivopesijät tottakai tietävät tämän ja osaavat käyttää ovelaa temppua, jolla ihmisiä "suojellaan" totuudelta. Samalla kun sinua aivopestään "valheella", sinuun iskostetaan myös toinen uskomus. Sinulle kerrotaan, että ne jotka kertovat totuuden ovat "pahoja/vaarallisia/pahansuopia" eikä heitä siksi pidä kuunnella.

Niistä, jotka kuuntelevat heitä, tulee yhtä pahoja kuin he ja heidät karkotetaan yhteisöstä. Muslimit panettelevat ihmisiä sellaisilla termeillä kuin rasisti, fanaatikko, islamofobi, suvaitsematon, tietämätön, jne. Olemme kuulleet sitä jo niin monesti, että alamme uskoa siihen.

Tämä prosessi on ollut niin tehokas, että kun ihmiset kuulevat jonkun kritisoivan islamia, he vaistomaisesti ajattelevat kyseisen henkilön olevan paha rasisti ja vaarallinen kiihkoilija. Niinpä he tekevät kaikkensa, ettei heidän tarvitsisi kuunnella sinun argumenttejasi.

Jos ihmiset siirtyisivät asiassa sinun kannallesi, heidän pitäisi myöntää, että juuri he ovat olleet koko ajan väärässä. Sellaisen myöntäminen on valitettavasti monille yhtä vaikeaa kuin sanalaskun kamelin tunkeminen neulansilmän läpi.

Olin järkyttynyt tästä reaktiosta. Silti minun on edelleen vaikea uskoa kuinka tehokas tämä prosessi on ollut. On silmiä avaavaa nähdä muutoin älykkäiden ja järkevien ihmisten totaalisesti kieltäytyvän kuuntelemasta aivan loogista väitettä. Aivan kuin he pelkäisivät saavansa siitä taudin. Tämä luultavasti tulee sinullekin järkytyksenä. Kun olin ymmärtänyt syyt tähän reaktioon, löysin keinoja kiertää ne.

Tämä kirja on alunperin sarja sähköposteja ystävilleni. Monet vastasivat minulle kritisoiden minua suvaitsemattomuudesta ja kiihkoilusta. Niinpä kirjoitin sähköpostini uudelleen ja pyrin tekemään niistä niin neutraaleja kuin mahdollista. Vältin huolellisesti kritisoimasta islamia, erityisesti ensimmäisissä luvuissa, estääkseni ihmisten aivopesun aikaansaamien reaktioiden laukeamista. Lähestymistapani on toiminut hyvin ja monet sellaiset, jotka olisivat muutoin olleet sanomalle vihamielisiä, ovat päässeet selville totuudesta.

Ensinäkemältä lähestymistapani voi vaikuttaa nurinkuriselta. Mitä hyötyä on kertoa ihmisille islamista, jos sitä ei voi kritisoida?

Tämän lähestymistavan hyöty on se, että kun ihmiset alkavat ymmärtää islamia, ei sinun tarvitse kertoa sen pahuudesta. Annat heidän vain tehdä itse johtopäätöksensä. Kun olet selittänyt, että muslimien on jäljiteltävä Muhammedin käyttäytymistä, sinun tarvitsee vain näyttää heille Muhammadin elämäkerta. Silloin jopa kaikkein poliittisesti korrekteinkin näkee ongelman.

Aina kun haluan kertoa jollekin islamista, aloitan sanomalla, että olen "opiskellut islamia" tai "olen lukenut siitä paljon" ja kerron kuinka mielenkiintoista se on. Monet ihmiset ovat kiinnostuneita kuulemaan lisää islamista, sillä se mitä he ovat kuulleet, ei vaikuta aivan oikealta.

Tässä vaiheessa vältän keskustelemasta muista kuin aivan perusasioista. Saatan kertoa, että muslimien tulee jäljitellä Muhammedia ja että Koraania on vaikea ymmärtää. Sitten annan heille jotakin mielenkiintoista materiaalia.

Suosittelen aina omaa kirjaani, sillä se on tietääkseni paras johdatus aiheeseen. Se on erityisen hyvä skeptikkojen vakuuttamiseen. Se on myös saatavilla ilmaiseksi internetissä osoitteessa http://thestoryofmohammed.blogspot.com.au  [osittain suomennettuna myös osoitteessa http://abdullahsarh.wixsite.com/muhammedintarina, suom.huom.]

Valitettavasti harvat kuitenkaan jaksavat lukea näin pitkää tekstiä tietokoneen ruudulta. On myös muita kirjoja sellaisilta kirjoittajilta kuin Bill Warner, Daniel Scott ja Brigitte Gabriel, jotka ovat omalla tavallaan erinomaisia. Mielestäni kirjani on kuitenkin saatavilla olevista paras johdatus aiheeseen. Suosittele kaikin mokomin jotain muuta kirjaa, mutta varmistu siitä, ettei se ole liian hyökkäävä, varsinkaan ensimmäisissä luvuissa. Se voi helposti karkottaa varsinkin kaikkein poliittisesti korrekteimmat lukijat.

Vältä kaikin keinoin kritisoimasta islamia ennen kuin näet, että henkilö on ymmärtänyt totuuden. Anna heidän silloinkin ottaa aloite. Jos ihmiset eivät ole kiinnostuneita, älä painosta heitä. Usein tapahtuu jotakin, joka saa heidät miettimään asiaa uudestaan. Silloin he toivottavasti tulevat uudestaan luoksesi ja esittävät sinulle kysymyksiä tapahtuneesta. Kun olet kylvänyt siemenen, se usein alkaa kasvaa ilman, että sinun täytyy tehdä mitään.

Aina kun ihmiset suhtautuvat vihamielisesti totuuteen, älä painosta heitä liikaa. Anna heille sopivaa luettavaa ja anna heidän itse päättää. Jätä puheenaihe ja jatka ystävyyttäsi. On hämmästyttävää miten monet heistä löytävät lopulta totuuden omin avuin. Jos painostat heitä, he vain kaivautuvat syvemmälle poteroihinsa. Tämän lähestymistavan avulla säästät itsesi monelta harmilta. Se tekee sinusta myös tehokkaamman levittäessäsi sanaa islamin laajentumisen vaaroista.

---

Muhammedin tarina
The Story of Mohammed

Bill Warner: https://www.politicalislam.com/shop/
Brigitte Gabriel: https://www.amazon.com/Brigitte-Gabriel/e/B001H6U2PO
Daniel Scott: http://pastordanscott.blogspot.fi/2015/02/is-president-obama-right-about-islam.html










2 kommenttia:

  1. Mainostamisen tehoa ei todellakaan pidä aliarvioida. Markkinoinnin perusmatematiikassa 2 + 2 on ostettaessa 3 ja myytäessä 5; niinpä kaikki sekundaa huonompana hankittu tavara on myytävä vähintään priimana ellei parempana.

    Tämä on toki ymmärrettävää, samoin kuin se, että yksi ja toinenkin ostaa tahallaan huonoa myydäkseen sen voitolla ymmärtämättömille. Yhtä ymmärrettävää on, että asiakas jolla ei ole aiempaa kokemusta tuotteesta X voi uskoa mainokseen ja ostaa sitä tolkuttoman paljon. Huomattavasti vaikeampi on ymmärtää asiakasta, jolla on jo huono kokemus tuotteesta X, mutta hän silti ostaa sitä yhä ja jopa suosittelee sitä muille. Lähestulkoon mahdotonta on ymmärtää asiakasta, joka kaiken tämän jälkeen väittää edellen olevansa tyytyväinen tuotteeseen X, joka ei koskaan ole ollut hänelle eikä kenellekään hänen tuntemalleen käyttäjälle sitä, mitä luvattiin, mutta siitä huolimatta hän jatkaa sen käyttämistä ja suosittelua uusille tuttavuuksilleen, jotka eivät ole tuote X:stä kuulleetkaan.

    Mikä pahinta, kuullessaan tuote X:n aiempien pettyneiden käyttäjien negatiivisia kommentteja hän kokee pakottavaksi tarpeekseen käydä raivokkaseen vastahyökkäykseen heitä vastaan tuote X:n puolesta:

    "Siinä ei ole mitään vikaa koska siinä ei voi olla! Asia on niin, koska mainoksessa sanottiin niin!! Jos olettekin kokeneet toinen toistaan pahempia puutteita ja haittoja, ne ovat teidän itsenne aiheuttamia!!! Mitäs olette niin tuote-X-vastaisia!!!!"

    Olisipa Muhammad syntynyt puolisataa vuotta sitten, niin olisi nyt markkinointiguru jonka edessä Bill Gates ja kumppanit heittäisivät kärrynpyörää saadakseen edes pienen ripauksen lisää tuota osaamista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Uskonnothan ovat johtajilleen usein hyvinkin tuottoisia bisneksiä, esimerkiksi scientologia (ja onhan kirkollakin verotusoikeus...).
      Muhammedia täytyy kyllä ihailla siinä mielessä, että aika harva on onnistunut luomaan lahkon, joka pysyy pystyssä yli tuhat vuotta ja jonka kannattajat valloittivat parissa sadassa vuodessa puolet koko tunnetusta maailmasta...

      Poista