Suuran 18 tärkeys muslimien hartauden harjoituksessa vahvistetaan monissa haditheissa. Yhdessä niistä kerrotaan kuinka eräs mies luki suuraa ja "pilvi laskeutui miehen ylle ja tuli niin lähelle, että hänen hevosensa pillastui. Aamulla mies meni Profeetan luo ja kertoi hänelle tapahtuneesta. Profeetta sanoi: 'Se oli As-Sakina (rauha), joka laskeutui Koraanin (lausumisen) seurauksena'" - As-Sakina on muunnelma hebrean shekinasta, joka viittaa juutalaiseen traditioon Jumalan läsnäolosta maailmassa ja pilvi muistuttaa pilveä Jumalan läsnäollessa Toisen Mooseksen kirjan jakeessa 40:35. Kuten muissakaan islamiin tuoduissa raamatullisissa konsepteissa - erityisesti Jeesus "Jumalan sanana" - tälläkään ei ole erityisen voimakkaita sivumerkityksiä islamissa.
Suuran 18 jakeet 60-82 sisältävät erään Koraanin oudoimmista ja vangitsevimmista kertomuksista: Mooseksen ja Khidrin matkan, yhden kaikkien aikojen suurimmista matkakuvauksista. Mooses, joka matkustaa palvelijansa kanssa, unohtaa kalan, jonka he ovat ottaneet matkaevääkseen (jakeet 60-64). Kun he palaavat hakemaan sitä, he tapaavat "erään palvelijamme, jolle Me olimme osoittanut armoamme ja jolle olimme opettanut omaa viisauttamme" (jae 65). Islamilaisessa perinteessä tätä miestä kutsutaan nimellä Al-Khadir tai Al-Khidr, tai yleisemmin, Khidr, "vihreä mies". Jotkut pitävät häntä yhtenä profeetoista, toiset walina, muslimien pyhimyksenä. Abu Hayyan Al-Gharnati, 1300-luvun Koraanin kommentaattori viittaa jakeeseen 82, missä Khidr sanoo, ettei hän toiminut "omasta aloitteestaan", perustellakseen että hänen täytyy olla profeetta, sillä jos hän oli jonkun käskynalainen, niin kuka olisi voinut käskeä niin pyhää miestä, että hän voi opastaa Mooseksen kaltaista profeettaa, ellei sitten itse Allah? Toinen 1300-luvun islamin oppinut, Ibn Taymiyya, kuitenkin huomauttaa, että "uleman [islamin oppineet] enemmistö uskoo, että hän oli Profeetta". Joka tapauksessa Mooses kysyy ensimmäiseksi Khidriltä: "Saanko minä seurata sinua sillä ehdolla, että opetat minulle sellaista, mitä itsellesi on opetettu Oikeasta Tiestä?" (jae 65). Khidr on varautunut (jakeet 67-68), mutta suostuu lopulta Mooseksen pyyntöön kunhan tämä ei kysele mitään (jae 70). Mooses lupaa olla kyselemättä.
Khidr ja Mooses hankkivat veneen, jonka Khidr välittömästi upottaa - jolloin Mooses rikkoo lupauksensa ensimmäisen kerran moittien Khidriä (jae 71); Khidr muistuttaa häntä lupauksestaan (jakeet 72-73). Pian sen jälkeen Khidr murhaa nuoren miehen ilmeisen mielivaltaisesti ja jälleen Mooses kritisoi häntä (jae 74), jota seuraa jälleen muistutus lupauksesta pysyä hiljaa (jakeet 75-76). Lopulta Khidr korjaa sortumassa olevan kaupungin muurin, vaikka kaupunkilaiset ovat kieltäytyneet ottamasta heitä vieraakseen, ja jälleen Mooses läksyttää häntä (jae 77), koska hän olisi voinut tehdä sen maksua vastaan, jolloin he olisivat voineet ostaa ruokaa ja majapaikan.
Lopulta Khidr kertoo Moosekselle, että heidän matkansa on päättynyt, ja selittää oudot tekonsa. (Muhammed kommentoi: "Me toivoimme, että Mooseksella olisi ollut enemmän kärsivällisyyttä, jolloin Allah olisi saattanut kertoa meille enemmän heidän tarinastaan.") Khidr rikkoi veneen, koska kuningas "väkivalloin otti haltuunsa kaikki veneet", mutta ei niitä jotka olivat käyttökelvottomia (jae 79) - olettavasti veneen köyhät omistajat pystyisivät helposti korjaamaan veneen, kunhan kuningas olisi jatkanut matkaa. Khidr tappoi nuoren miehen, koska hän olisi aiheuttanut uskovaisille vanhemmilleen murhetta "kapinallisuudessaan ja uskottomuudessaan" (jae 80) ja Allah antaa heille tilalle paremman pojan (jae 81). Mitä tulee muuriin, siellä oli kätketty aarre, joka kuului pojille, jotka olivat liian nuoria perimään sen, joten korjaamalla muurin pojat ehtisivät aikuistua ja muuri suojaisi aarretta varkailta (jae 82).
Maududi selittää tämä kaiken näin: "Teillä tulee olla horjumaton usko siihen, mitä Jumalallisessa Tehtaassa tapahtuu Allahin tahdon mukaan. Sillä todellisuus on teiltä salattu, teillä ei ole viisautta ymmärtää tapahtumia ja joskus vastoinkäymisissä te huudatte 'Miten ja miksi tämä tapahtui?'. Tosiasiassa, jos verho olisi poistettu salatun edestä, huomaisitte, että kaikki tapahtunut oli hyväksi. Vaikka joku asia vaikuttaisikin aluksi vastoinkäymiseltä, huomaatte lopulta, että sillä oli myös hyviä vaikutuksia."
Koraanin kääntäjä Abdullah Yusuf Ali löytää kertomuksesta neljä opetusta, mukaan lukien ajatuksen, että "edes kaikki nykyajan tietämys, tiede ja filosofia ja kirjallisuus (mikäli yksi henkilö voisi sen kaiken hankkia) ei kata kaikkea tietämystä. Jumalallinen tieto, ainakin ihmisen kyseessä ollen, on rajoitettu" ja "Elämässä on paradokseja: menetys voikin olla saavutus; julmuus voi olla todellista armeliaisuutta; pahan maksaminen hyvällä voi olla todellista oikeutta eikä jalomielisyyttä (18:79-82). Allahin viisaus on kaiken ihmisen järkeilyn yläpuolella."
Toinen islamin traditiosta tuleva näkökulma sanoo: älä tapa lapsia, ellet tiedä, että heistä tulee uskottomia. "Allahin lähettiläs (rauha hänelle) ei tavannut tappaa lapsia, niinpä sinunkaan ei tule tappaa heitä, ellet tiedä mitä Khadir olisi tiennyt lapsesta, jonka hän tappoi, ja ellet pysty näkemään tuleeko lapsesta uskovainen (tai joka kasvaa vääräuskoiseksi), niin että tapat (tulevan) epäuskoisen ja jätät (tulevan) uskovaisen henkiin." Tässä lausuttu voi auttaa ymmärtämään miksi kunniamurhat ovat islamilaisissa maissa ja jopa länsimaiden muslimien keskuudessa niin yleisiä.
Islamilaisessa mystiikassa Khidr on tärkeä hahmo. 700-luvun suufimystikko Ibrahim Bin Adham (Abou Ben Adhem) väitti: "Asuin neljä vuotta siinä erämaassa. Jumala antoi minulle ruuan ilman omia ponnistelujani. Vihreä Muinainen, Khidr, oli minun seuranani niinä aikoina ja hän opetti minulle Jumalan Mahtavan Nimen." Jotkut pitävät Khidriä kuolemattomana (Ibn Taymiyyan käsitys). Tälle on useita perusteluja. Bayhaqi kertoo että kun Muhammed kuoli, saattoväki kuuli äänen - jonka tunnistettiin kuuluvan Khadrille - kehottaen heitä luottamaan Allahiin. Ajatukselle on perusteita myös Muhammedin omista sanoista. Kerran Muhammed kertoi seuraajilleen Dajjalista, antikristuksesta, jolla on suuri rooli islamin eskatologiassa. Dajjal, hän selitti, tappaa ihmisen ja herättää hänet uudelleen henkiin. Sitten hän yrittää tappaa hänet uudestaan, mutta ei kykene siihen. "Tämä henkilö on Khadir".
Hänen kuolemattomuutensa vuoksi monet muslimimystikot (ja jopa eräät toisuskoiset) ovat vuosisatojen aikana kertoneet tavanneensa hänet.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti