Shafi'i koulukunnan oppeja noudatetaan Itä-Afrikassa (Djibouti, Somalia, Etiopia, Eritrea, Egypti, ja "swahili rannikko" Afrikan itärannikolla), Lähi-idässä (Jemen, kurdialueet, Israel, Libanon, osia Jordaniasta, Palestiina ja Saudi-Arabia), osissa Azerbaidzania ja Aasiassa (Indonesia, Malesia, Malediivit, Sri Lanka, Intian länsirannikko, Singapore, Myanmar, Thaimaa, Brunei ja Filippiinien eteläsaaret).
Sharia säätelee yksityiskohtaisesti kaikkia elämän alueita ja myös käymälässä käyntiin on islamin laissa muslimeja velvoittavia määräyksiä. Käymäläsäännöksiä on noin neljä sivua (Reliance of the Traveller, ss. 75-79).
e9.0 Käymälässä asioiminen
e9.1 Käymälässä asioidessa suositellaan:
(1) pukea jotain jalkoihin, ellei ole hyvää syytä tehdä toisin (esim. ei omista jalkineita)
(2) peittää pää (vaikkapa vain nenäliinalla tai muulla sellaisella)
(3) laittaa syrjään kaikki sellainen, jossa mainitaan Allahin, Korkeimman, nimi, Hänen lähettiläänsä (Allah siunatkoon häntä ja antakoon hänelle rauhan) tai kenen tahansa kunnioitetun nimi (esim. profeetat tai enkelit). Mikäli kädessä on sormus (jossa on kaiverrettuna kunnioitettu nimi), se tulee peittää kädellä;
(4) otetaan valmiiksi kivet (tai muu sopiva materiaali) lian puhdistamiseksi (vesi on kuitenkin yksinään riittävä)
(5) ennen käymälään astumista sanotaan:
"Allahin nimeen. Oi Allah, turvaudun sinun suojelukseesi sekä mies- että naispuolisia demoneja vastaan",
ja käymälästä poistuttaessa:
"[Oi Herra], Sinun anteeksiantosi. Ylistetty olkoon Allah joka vapautti minut kivusta ja antoi minulle terveyden.";
(6) astumista sisään vasen jalka edellä ja poistumista oikea jalka edellä (tätä suositellaan, samoin kuin ylläolevia kohtia (5) ja (3) paitsi sisätiloissa myös ulkona);
(7) välttää vaatetuksen nostamista ennen kuin kyykistytään maahan (jotta peitettäisiin alastomuus niin kauan kuin mahdollista) ja laskea se alas ennen ylös nousemista;
(8) painon asettamista vasemman jalan varaan kun ollaan kyykistyneinä;
(9) vältetään viipymistä pitkiä aikoja;
(10) ei puhuta;
(11) kun lopetellaan virtsaamista, miehen tulee puristaa penistä kädellä juuresta päähän (tätä suositellaan, koska siellä on virtsaputki, ja naisia suositellaan puristamaan etupäätä peukalon ja etusormen väliin) (jottei virtsaa karkaisi myöhemmin ja näin puhdistautuminen mitätöityisi) vetäen kevyesti kolme kertaa (tätä suositellaan jos virtsan tulo on loppunut, mutta jos tuntuu siltä, että se ei ole loppunut, niin tämä on pakollista);
(12) ettei virtsata seisaaltaan (se on loukkaavaa) ellei ole hyvää syytä (kuten että seisaaltaan on pienempi vaara pirskottaa virtsaa vaatteilleen kuin istuen, tai jos istuminen on vaikeaa);
(13) ettei puhdisteta itseään vedellä samassa paikassa missä oltiin tarpeilla, jos on on vaarana roiskuttaa, kuitenkaan käymälässä ei tarvitse siirtyä toiseen paikkaan;
(14) mennä pois toisten luota näkymättömiin, jos ollaan ulkona;
(15) ettei virtsata koloihin, koville pinnoille, jos on tuulista, vesireiteille, eikä sellaisissa paikoissa jonne ihmiset kokoontuvat keskustelemaan, poluille, hedelmäpuiden alle, lähellä hautapaikkoja, seisovaan veteen tai vähempään kuin 216 litraan juoksevaa vettä;
(16) ettei tehdä tarpeita siten, että aurinko, kuu,tai pyhä paikka Jerusalemissa on edessä tai selän takana;
e9.2 On laitonta virtsata mihinkään syötävän, luiden, kunnioitusta vaativan tai haudan päälle, tai moskeijassa edes astiaan;
e.9.3 On laitonta virtsata tai ulostaa kohti tai kääntäen selkänsä rukoussuuntaan, kun ollaan ulkona eikä välissä ole näkösuojaa, se on kuitenkin luvallista ulkona ja sisällä, jos näköeste on vähintään 32 cm korkea tai yhtä syvässä kuopassa. Ellei tällaista estettä ole lähistöllä, se on kiellettyä, paitsi käymälässä, missä seinät ovat kauempana kuin suurin sallittu etäisyys ja matalammat kuin pienin sallittu korkeus, silloin tarpeiden tekeminen kohti tai poispäin rukoussuunnasta on sallittua, mutta loukkaavaa;
e9.4 On pakollista puhdistaa itsensä kaikesta epäpuhtaasta aineesta, joka tulee joko edestä tai takaa, ei kuitenkaan suolikaasuista, kuivista madoista tai kivistä, tai kuivasta ulosteesta;
e.9.5 Kivet ovat riittäviä itsensä puhdistamiseen, vaikka on parempi pestä lisäksi vedellä. Kiven korvikkeeksi kelpaa mikä tahansa, joka on kiinteä, puhdas, liasta puhdistettu, mikä ei ei ole kunnioitusta vaativa, eikä syötävää (nämä ovat viisi vaatimusta kivien (tai muiden) käyttöön) kelpaa lian puhdistamiseen ilman, että tarvitsee käyttää lisäksi vettä),
On kuitenkin pakollista puhdistaa itsensä vedellä, jos:
(1) on käyttänyt puhdistukseen jotain muuta nestettä kuin vettä, tai jotain epäpuhdasta;
(2) mikäli on liannut itsensä jostain muusta lähteestä tulleella lialla;
(3) jäte on siirtynyt jonnekin muualle kuin mistä se tuli ulos (mennen johonkin toiseen ruumiinosaan) tai on kuivunut;
(4) tai jos ulosteet ovat levinneet pakaroiden sisäosan (se osa pakaroista, joka sulkeutuu seistessä) ulkopuolelle, tai virtsa on levinnyt peniksen kärjen ulkopuolelle, mutta jos näin ei ole käynyt, ovat kivet riittäviä.
On pakollista (kun puhdistaa itsensä pelkästään kuivalla aineella) sekä poistaa lika että pyyhkiä kolme kertaa, myös silloin kun puhdistukseen riittäisi yksi kerta, tehden sen joko kolmella kivellä tai saman kiven kolmella eri reunalla. Mikäli kolme kertaa ei riitä puhdistamiseen, on pakollista toistaa pyyhkimistä kunnes se tulee puhtaaksi (sillä tämä on puhdistamisen tarkoitus. Nawawi sanoo al-Majmu'ssa, että itsensä puhdistaminen (kuivalla esineellä) tarkoittaa lian poistamista siten, ettei jää jäljelle kuin jälki, jota ei voi poistaa kuin vedellä) (ja kun näin on tehty, kaikki jäljelle jäänyt lika, jota ei voida poistaa kuin vedellä, on sallittua). On suositeltavaa käyttää paritonta määrää kiviä. On pyyhittävä edestä taakse oikealla puolella ensimmäisellä kivellä, samalla tavoin toisella kivellä vasemmalla puolella, ja peräaukko kolmannella. Jokaisen pyyhkäisyn tulee alkaa kohdasta, missä iholla ei ole likaa. On loukkaavaa käyttää oikeaa kättä lian puhdistamiseen.
e.9.6 On parempi poistaa lika ennen peseytymistä, mutta vaikka sitä ei tekisikään ensin, on puhdistautuminen silti voimassa (olettaen, että puhdistautuessa käden sisäpuoli ei kosketa intiimejä paikkoja edessä tai takana).
Jos jättää lian puhdistamisen kuivaan puhdistautumiseen (tayammum, e12), kuiva puhdistautuminen ei ole pätevä (sillä lika pitää olla pois ennen sitä).
Tayammum:
Koraani 4:43 Te, jotka uskotte, älkää käykö rukoilemaan ollessanne humalassa, ennenkuin tiedätte mitä sanotte, älkääkä tahraantuneina, ennenkuin olette peseytyneet, paitsi jos olette matkoilla. Jos olette sairaita tai matkalla tai tulette käymälästä tai olette olleet yhteydessä naisten kanssa eikä teillä ole vettä saatavissa, niin ottakaa hienoa, puhdasta hiekkaa ja hangatkaa kasvonne ja kätenne sillä. Jumala on lempeä ja armahtava.
Mufti Menk kertoo alla olevalla videolla tarinan kuivan puhdistautumisen (tayammum) historiasta:
Sheikki Gilles Sadek kertoo miten muslimin kuuluu puhdistautua virtsaamisen ja ulostamisen jälkeen.
Liittyköhän se jollain lailla islamiin, kun duunissa olen huomannut, että muslimit jättävät vessan aina vetämättä? Pöntössähän on alle 216 litraa vettä. Kokisivatko niin vähäisen vesimäärän jollain lailla syrjiväksi? Jostain kuulin,että olisivat niin taikauskoisia, että uskovat vessan vetämisen aiheuttavan dzinnien ilmaantumisen.
VastaaPoistaEn osaa sanoa onko asialla mitään tekemistä islamin kanssa.
VastaaPoistaIslam Helpline:ssa on kysymys ja vastaus vessan vetämisestä (http://islamhelpline.net/answer/1728):
Kysymys kuuluu, että olisiko hyvä, jos veden säästämiseksi ei vedettäisi vessaa jokaisen pissalla käynnin jälkeen.
Vastaus on monipolvinen, mutta johtopäätöksenä näyttäisi olevan, että on parempi vetää vessa, jotta asunto pysyy siistinä. Jumala kyllä järjestää taivaasta riittävästi vettä puhdistautumista varten.