Minkälaisia nämä kertomukset Muhammadin teoista sitten ovat? Internetistä löytyvät kaikki hadith-kokoelmat kätevästi englannin kielellä ja blogi-isäntänne ajatteli nyt hieman suomentaa parhaita paloja näistä muslimien pyhistä teksteistä.
Voisi ajatella, että arvostettu hadith-kokoelma alkaisi jollakin mahtipontisella, pyhälle miehelle sopivalla teolla, tai puheella, joka ylentäisi lukijan sydämen Jumalan puoleen. Kuten Ensimmäisen Mooseksen kirjan alku:
Alussa loi Jumala taivaan ja maan. Ja maa oli autio ja tyhjä, pimeys oli syvyyden päällä, ja Jumalan Henki liikkui vetten päällä.
Tai kuten Johanneksen evankeliumin arvoituksellinen aloitus:
Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
Tai ehkäpä kokoelman voisi aloittaa jollain tämän kaltaisella:
Minä, Sinuhe, Senmutin ja hänen vaimonsa Kipan poika, kirjoitan tämän. En ylistääkseni Kemin maan jumalia, sillä jumaliin olen kyllästynyt. En faraoita, sillä heidän tekoihinsa olen kyllästynyt. Vaan itseni tähden minä tämän kirjoitan. En mairitellakseni jumalia, en mairitellakseni kuninkaita, en pelosta enkä tulevaisuuden toivosta. Sillä elämäni aikana olen niin paljon kokenut ja menettänyt, ettei turha pelko minua vaivaa, ja kuolemattomuuden toivoon olen kyllästynyt, niin kuin olen kyllästynyt jumaliin ja kuninkaihin. Vaan itseni tähden minä tämän kirjoitan ja siinä luulen eroavani kaikista kirjoittajista niin menneisyydessä kuin tulevaisuudessa.
Mutta ei. Ensimmäinen luku kylläkin on otsikoitu puhdistautumiseksi, mutta otsikko lupaa liikaa.
Sunan Abi Dawud alkaa siitä, kun Muhammad käy paskalla.
Kun Profeetta meni ulos paskalle, hän meni syrjäiseen paikkaan.
Epäuskoiset voivat tarkistaa asian täältä: https://sunnah.com/abudawud/1.
Toinen kappale käsittelee sitä, miten Profeetta kävi kusella:
... Eräänä päivänä olin Jumalan lähettilään seurassa. Hän halusi mennä kuselle. Sitten hän tuli muurin juurelle, missä oli pehmeää maata, ja kusi siihen. Sitten Profeetta sanoi: Jos kuka tahansa teistä haluaa kusta, hänen tulee etsiä tällainen samanlainen paikka kusemiseen.
Kolmas kappale kertoo mitä tulee sanoa, kun tulee paikkaan, missä aikoo tehdä tarpeensa.
Kun Jumalan lähettiläs (sal Allahu alayhi wa sallam) meni paskalle, hän tapasi sanoa: "Oi Allah, Sinusta etsin turvaa." .... toinen versio samasta tarinasta kertoo Profeetan sanoneen "Etsin Allahin turvaa sekä mies- että naispuolisilta paholaisilta".
Neljännessä kappaleessa kerrotaan, että ei ole soveliasta olla kasvot Mekkaan päin, kun vääntää paskaa:
Jumalan lähettiläs (sal Allahu alayhi wa sallam) sanoi: Olen kuin isä teille. Kun joku teistä menee paskalle, hänen ei sovi katsoa Mekkaan päin tai kääntää sille selkäänsä. Persettä ei saa pyyhkiä oikealla kädellä. Hän (Profeetta, sal Allahu alayhi wa sallam) käski muslimien myös käyttää kolmea kiveä pyyhkimiseen ja kielsi heitä käyttämästä lantaa tai luuta.
Viidennessä kappaleessa kerrotaan kuitenkin ettei Muhammad aina noudattanut omia sääntöjään:
Nousin talon katolle ja näin Jumalan lähettilään (sal Allahu alayhi wa sallam) istumassa paskalla kahden kiven päällä kasvot kohti Jerusalemia.
Jumalan lähettiläs kielsi meitä kusemasta rukoussuuntaan päin. Kuitenkin näin hänet kusemassa Mekkaan päin vuosi ennen kuolemaansa.
Kuudes kappale kertoo miten tulee riisuutua paskalle mennessä:
Kun Profeetta meni paskalle, hän ei nostanut vaatettaan ennen kuin oli kyykistynyt maahan.
Seitsemäs kappale: Vessassa ei sovi lörpötellä
Kuulin Jumalan lähettilään sanovan: Kun kaksi henkilöä menee yhdessä paskalle perseet paljaana ja puhelevat keskenään, Allah, Suuri ja Mahtava, tulee vihaiseksi.
Kahdeksas kappale käsittelee tervehtimistä kusemisen aikana:
Eräs mies tervehti Profeettaa (sal Allahu alayhi wa sallam) tämän ollessa kusella. Profeetta (sal Allahu alayhi wa sallam) ei vastannut tervehdykseen.
Yhdeksännessä kappaleessa pohditaan onko sopivaa ajatella Allahia, Korkeinta, kun ei ole puhdas (esimerkiksi paskalla ollessa, suom. huom.).
Aisha kertoo: Jumalan lähettiläs (sal Allahu alayhi wa sallam) tapasi ajatella Allahia, Suurta ja Mahtavaa, kaikkina hetkinä.
Ensimmäinen luku jatkuu peräti 145 kappaleen verran. Viimeisessä kappaleessa kerrotaan Profeetan sylkäisseen vaatteeseensa ja hanganneen sitä kädellä. Vaatteiden puhdistaminen syljellä on siis sunna, Profeetan esimerkin mukaista. Ettäs tiedätte.
Sunan Abi Dawud: https://sunnah.com/abudawud
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti