14. heinäkuuta 2016

Uskovaiset ja seksiorjat

Spencerin Koraaniblogi jatkuu Uskovaisten suuralla:

Suura 23 on Muhammedin keskimmäiseltä Mekan kaudelta, ajalta jolloin Mekassa oli nälänhätä, mihin viitataan epäsuorasti jakeissa 75-76. Umar, joka oli toinen kalifi Muhammedin jälkeen sanoo: "Olin paikalla, kun tämä suura ilmoitettiin ja seurasin Pyhän Profeetan tilaa ilmestyksen aikana. Kun ilmestys päättyi, Pyhä Profeetta huomautti:'Tällä kertaa minulle on lähetetty kymmenen sellaista jaetta joita noudattamalla pääsee varmasti Paratiisiin.' Sitten hän lausui suuran ensimmäiset jakeet."

Paratiisiin pääsyä auttavat jakeet (jakeet 1-11) lupaavat uskovaisille menestystä (jae 1) - tässä voidaan muistella muessinin rukouskutsua minareetista, missä sanotaan: "Tulkaa rukoukseen, tulkaa menestykseen." Allah luettelee Paratiisiin pääsevien ominaisuudet: he rukoilevat nöyrästi (jae 2) ja uskollisesti (jae 9); he välttävät turhaa puhetta (jae 3); he avustavat köyhiä (jae 4); he pitävät sanansa ja sopimuksensa (jae 8); ja he ovat siveitä (jae 5) - paitsi suhteessa vaimoihinsa ja orjatyttöihinsä (jae 6) - jae, joka on hyvin tuttu Islamilaiselle Valtiolle.

Mutta Islamilainen Valtio ei ole ainut islamilainen taho, joka näkee tämän ja samanlaiset jakeet oikeutuksena käyttää vääräuskoisia naisia seksiorjinaan. Tafsir al-Jalalayn selittää: "paitsi heidän puolisoitaan ja niitä jotka heidän oikea kätensä omistaa, se on jalkavaimojaan, heitä ei moitita seksuaalisesta kanssakäymisestä heidän kanssaan." Myös vangiksi saatujen naisten raiskaaminen hyväksytään islamin perinteessä:
Abu Sirma sanoi Abu Sa'id al Khadrille (Allah olkoon häneen mieltynyt): Oi Abu Sa'id, kuulitko Allahin lähettilään (rauha hänelle) mainitsevan al-'azlin? Hän sanoi: Kyllä, ja lisäsi: Menimme Allahin lähettilään (rauha hänelle) kanssa Bi'l-Mustaliqin sotaretkelle ja otimme vangeiksi joitakin erinomaisia arabinaisia; ja me himoitsimme heitä, koska olimme olleet kauan erossa vaimoistamme, (mutta samaan aikaan) himoitsimme heistä myös lunnaita. Niinpä päätimme harjoittaa heidän kanssaan seksiä, mutta noudatimme 'azl:ia (jossa miehen sukupuolielin vedetään ulos ennen siemensyöksyä hedelmöittymisen välttämiseksi). Mutta me sanoimme: Me teemme niin, vaikka Allahin lähettiläs on meidän kanssamme; miksi emme kysyisi häneltä? Niinpä kysyimme Allahin lähettiläältä (rauha hänelle) ja hän sanoi: Ei sillä ole väliä teettekö niin vai ette, koska jokainen sielu, joka on säädetty syntymään aina Tuomiopäivään asti, syntyy. (Sahih Muslim 3371)

Egyptiläinen sheikki Abu-Ishaq al-Huwayni julisti toukokuussa 2011, että "elämme jihadin aikakautta" ja että tämä merkitsee muslimeille, että he voivat ottaa orjia. Seuraavassa haastattelussa hän selitti:
"Jihadia käydään ainoastaan muslimien ja vääräuskoisten välillä. Sotasaalista, orjia ja vankeja voidaan ottaa vain muslimien ja vääräuskoisten välisessä sodassa. Menneiden aikojen muslimit hyökkäsivät, valloittivat ja miehittivät valtakuntia. Kaikki oppineet ovat samaa mieltä - mitään erimielisyyttä ei ole heidän välillään, ei pieninpien eikä suurimpien, sotasaaliista tai vankien ottamisesta. Vangit ja sotasaalis jaetaan taistelijoiden kesken ja siihen kuluvat miehet, naiset, lapset, omaisuus jne."
Kun perustetaan orjamarkkinat, missä myydään orjia ja seksiorjia, joita kutsutaan Koraanissa nimellä milk al-yamin, "jotka teidän oikea kätenne omistaa" [Koraani 4:24 (suomenkielisessä koraanissa puhutaan orjattarista, suom. huom.)] Tämä Koraanin jae on edelleen voimassa eikä sitä ole kumottu. Milk al-yamin tarkoittaa seksiorjia. Menet markkinoille, katselet seksiorjia ja ostat yhden itsellesi. Hänestä tulee vaimosi, mutta hänen kanssaan ei tarvita avioliittosopimusta eikä hänestä erota kuten vapaasta naisesta, eikä hän tarvitse walia. Kaikki oppineet ovat tässä asiassa samaa mieltä - mitään erimielisyyttä ei ole heidän välillään. [...] Jos haluat seksiorjan, menet vain markkinoille, valitset haluamasi naisen ja ostat hänet.

Alla olevalla videolla Abu-Ishaq al-Huwayni selittää mikä on jihad ja mitä vangeiksi saaduille tulee tehdä:





Samoihin aikoihin toukokuun 25. päivä, vuonna 2011, Kuwaitilainen naispoliitikko Salwa al-Mutairi puhui islamilaisen käytännän puolesta, missä ei-musliminaisia otetaan seksiorjiksi, painottaen, että käytäntö on islamilaisen lain mukainen ja se kuvastaa islamilaista moraalikäsitystä.

Eräs kauppias kertoi minulle, että hän haluasi hankkia seksiorjan. Hän sanoi haluavansa kohdella häntä hyvin ja että islam sallii tällaisen käytännön. Hän puhui totta. Otin esille tämän miehen tilanteen Mekassa muftien kanssa. Sanoin, että minulla on heille kysymys, sillä he ovat perehtyneet siihen mikä on halal ja mikä on hyvää ja jotka rakastivat naisia. Sanoin: "Minkälainen on laki seksiorjista?"
Mufti sanoi: "Mitä tulee lakiin seksiorjista, silloin tulee olla muslimikansakunta sodassa kristityn kansakunnan, eri uskonnon kansakunnan kanssa, ei muslimikansakunnan kanssa. Ja täytyy olla sotavankeja.
"Onko tämä kiellettyä islamissa", kysyin.
"Ehdottomasti ei. Seksiorjia ei kielletä islamissa. Päinvastoin, seksiorjia kohdellaan laissa eri tavalla kuin vapaita naisia. Vapaan naisen on peitettävä itsensä lukuun ottamatta käsiä ja kasvoja. Mutta seksiorja voi olla alaston vyötäröstä ylöspäin. Hänen asemansa eroaa paljon vapaan naisen asemasta. Vapaan naisen kanssa täytyy tehdä avioliittosopimus, mutta seksiorjan kanssa sitä ei tarvita - hänen aviomiehensä tarvitsee vain ostaa hänet ja siinä kaikki. Siksi seksiorja on erilainen kuin vapaa nainen."
Salwa al-Mutairi kertoo alla olevalla videolla näkemyksiään seksiorjuudesta




Iraqilainen Ayatollah Al-Haeri sanoi toukokuun 7. päivä, 2016, että mies voi tarjota orjatytön ystävälleen seksiä varten.

Raakalaismainen tyttöjen ja nuorten naisten hyväksikäyttö on valitettavasti kaikkien kulttuurien ongelma, mutta vain islamissa sillä on jumalallinen oikeutus.

Kuitenkin Maududi väittää, että "kun ihmiset ovat omaksuneet Pyhän Profeetan Sanoman, he ovat omaksuneet monia jaloja luonteenpiirteitä ja se on käytännön todiste Sanoman totuudesta".

Jakeissa 12-22 Allah osoittaa monia maailman ihmeitä todistuksena hänen voimastaan: ihmisen luomisen ja kasvattamisen "puhtaasta savesta" (12-14); ja monia luonnonihmeitä: sade, puut, karja, jne. (jakeet 17-22). Mishkat al-Masabihin muistiin merkinneen hadithin mukaan Muhammed antaa deterministisen syyn siihen, miksi jotkut ihmiset ovat hyviä ja toiset pahoja. Se johtuu käytetyn saven ominaisuuksista: "Allah otti kourallisen savea joka puolelta maailmaa ja sekoitti siihen vettä niin että siitä tuli mutaa. Allah muovasi mudasta Sayyidina [Herra] Adamin. Sitten Allah puhalsi siihen sielun. Sayyidana Adamin jälkeläiset ovat siksi kuten savi, joista heidät luotiin. Toiset ovat punakoita, toiset valkoisia, mustia ja niiden yhdistelmiä. Jotkut ovat pehmeitä, jotkut kovia, toiset hyviä ja toiset pahoja (riippuen saven tyypistä)."

Tämän jälkeen Allah palaa eri profeettojen kertomuksiin: Nooa (23-20); nimeämätön Nooan jälkeinen profeetta (32-42); muita nimeämättömiä profeettoja, jotka lähetettiin toisille kansoille (42-44); Mooses ja Aaron (45-49); ja Jeesus (jae 50). Kuten olemmee toisaalla Koraanissa panneet merkille, nämä tarinat muistuttavat Muhammedin omia kokemuksia niiden kanssa, jotka hylkäsivät hänen sanomansa. Niinpä Muhammed huomauttaa, että hänen vastustajansa toimivat samoin kuin entisten profeettojen vastustajat, ja heitä kohtaa sama jumalallinen tuomio. Nooan viholliset pilkkaavat hänen olevan vain "kuolevainen kuten tekin" (jae 24) ja tuntemattoman profeetan kriitikot sanovat samaa (jae 33). Ja tietysti Muahmmed on vain tavallinen mies (18:110). He sanovat, että Nooa on hullu (jae 25) - se on sama mitä he sanoivat Muhammedista (44:14). Uskottomat sanovat, ettei kuolleita herätetä (jae 37), kuten he sanoivat myös Muhammedille (19:66).

Toinen viesti tässä on, että Muhammedin sanoma on sama kuin aikaisempien profeettojen sanoma ja heidän "seurakuntansa on ainoa uskovaisten seurakunta" - tarkoittaen profeettojen seurakuntaa (jae 52).

Allah esittää uskottomille lisää varoituksia jakeissa 53-90. Ne jotka elävät rikkaudessa tässä maailmassa eivät vältä tuomiota. Ne, jotka uskovat "Herransa ilmoituksiin" - se tarkoittaa Koraanin jakeita (jae 58) eivätkä aseta ketään Allahin rinnalle (jae 59), pelastetaan. Allah ei anna sielulle suurempaa kuormaa kuin se jaksaa kantaa (jae 62). Uskottomat huutavat apua Tuomiopäivänä (jae 64), mutta Allah ei auta heitä (jae 65), sillä kun Koraanin jakeet ilmoitettiin, he käänsivät selkänsä (jae 66) ja ylenkatsoivat Koraania (jae 67). Heille lähetetty sanoma on sama kuin heidän esi-isilleen lähetetty (jae 68). He väittävät, että Muhammed on riivattu (jae 69), aivan samoin kuin Nooan viholliset väittivät hänestä (jae 25), mutta todellisuudessa Muhammed on vain ilmoittanut totuuden - mutta useimmat heistä vihaavat totuutta. Muhammed kutsuu heitä oikealle tielle (jae 73), joka on islam, mutta vaikka Allah poistaisi heitä ahdistavan vaivan (Mekassa riehuva nälänhätä), he eivät uskoisi (jakeet 75-76). Uskottomat epäilevät sitä, että kuolleet herätetään tuomiolle (jakeet 82-83), mutta kaikki kuuluu Allahille ja palaa hänen luokseen (jakeet 84-89).

Allah päättää suuran vielä uusilla varoituksilla uskottomille (jakeet 91-118). Allahilla ei ole poikaa ja jos hänellä olisi, kaikki jumalat olisivat taistelleet omien luomustensa puolesta (jae 91). Ibn Kathir selittää: "Jos olisi säädetty, että olisi monia jumaluuksia, jokaisella heistä olisi valta niihin, jotka he ovat luoneet, ja niin ei maailmankaikkeudessa olisi mitään järjestystä. Mutta kuten voimme havaita, maailmankaikkeus on järjestyksessä ja yhtenäinen, ylemmät ja alemmat valtapiirit yhdistyneinä täydellisesti toisiinsa." On mielenkiintoista, miten ajatus ryhmän jäsenten yhteistyöstä ei ole käynyt hänen mielessään.

Allah käskee Muhammedia etsimään hänestä turvaa uskottomia vastaan (jakeet 93-100). Tuomiopäivänä pilkkaajat eivät saa apua keneltäkään (jae 101). Ne joiden hyvät teot ylittävät heidän pahat tekonsa, saavat pelastuksen (jae 102), mutta ne, joiden pahat teot painavat enemmän, joutuvat helvettiin (jae 103), missä tuli turmelee heidän kasvonsa (jae 104), kuten Tafsir al-Jalalayn sanoo: "Tuli korventaa heidän kasvonsa, se polttaa heidät, kun he irvistelevät, ja heidän ylä- ja alahuulensa ovat poissa." Allah kysyy heiltä silloin: "Eikö Minun ilmoituksiani [ayat, Koraanin jakeet] julistettu teille? Mutta te hyljitte niitä" (jae 105). Tuomitut esittävät verukkeita (jae 106) ja rukoilevat toista mahdollisuutta (jae 107), mitä Allah ei heille myönnä (jae 108), koska he ovat pilkanneet heidän palvelijoitaan (jakeet 108-109). Elämä on lyhyt (jae 113) ja Allah kysyy epäuskoisilta: "Luulitteko, että olimme luonut teidät turhan vuoksi ja ettei teidän ollut palattava Meidän luoksemme?" (jae 115)


Blogging the Qur’an: Sura 23, “The Believers”
Uskovaisten suura



1 kommentti:

  1. Tässä on yksi syy siihen, että Islam tarvitsee jatkuvaa sodantilaa, ettei se kuihtuisi pois.

    VastaaPoista