Tämänkaltaiset opetukset johtavat yleiseen islamilaiseen ajatukseen, että islamilainen puhdasoppisuus johtaa maalliseen hyvinvointiin ja epäusko sen sijaan aiheuttaa onnettomuutta tässä maailmassa. Sillä Allah suojelee uskovia, mutta epäuskoisilla ei ole suojelijaa (jae 11). An-Nasain hadith-kokoelmassa, joka on yksi niistä kokoelmista, joita muslimit pitävät luotettavina, Muhammed rukoilee: "Oi Allah, turvaan sinuun epäuskoa ja köyhyyttä vastaan." Joku kysyi häneltä: "Ovatko ne sama asia?" Muhammed vastasi "Kyllä". Todellisuus ei usein vastaa tätä uskomusta, mutta siitä pidetään silti itsepintaisesti kiinni.
Seuraavaksi tulee Allahin ohje uskovaisille katkaista uskottomien kaulat, kun he tapaavat heidät taistelussa (jae 4). Jakeen kirjaimellinen tulkinta on mitä tärkein islamin kommentaattoreille. Ibn Kathir sanoo sen merkitsevän, että kun muslimit taistelevat uskottomia vastaan, heidän tulee "tappaa heidät kaikki miekalla". Tafsir al-Jalalayn jatkaa: "toisin sanoen, surmatkaa heidät - viittaus 'niskojen nujertamiseen' annetaan, koska yleensä surmaaminen tehdään iskemällä niskaan." Zamakhshari ajattelee 'niskojen nujertamisen' tarkoittavan sitä, että muslimien tulee iskeä vääräuskoisia nimenomaan niskaan eikä muualle, sillä siten varmistetaan, että he todella kuolevat eivätkä vain haavoitu.
1900-luvun Koraanin kääntäjä Abdullah Yusuf Ali ottaa samoin tämän ohjeen kirjaimellisesti ja puolustaa sitä sanoen: "Sotaa ei voi käydä silkkihansikkain." Muhammad Khatib, nykyajan sunni-kommentaattori sanoo kuitenkin, että tämä käsky koskee vain Muhammedin aikoja, vaikka shiiat "ajattelevat sen olevan yleinen sääntö." Nykyaikaiset jihadistiorganisaatiot, kuten Zarqawin Al-Tawhid wal-jihad Irakissa, sen sijaan viittasivat muun muassa tähän Koraanin kohtaan oikeuttaakseen tekemänsä kaulojen katkaisut.
Sama jae myös kehottaa ottamaan vankeja ja joko suosiollisesti vapauttamaan heidät tai vaatimaan heistä lunnaita. Tämä on kirjattu myös islamin lakiin: Umdat al-Salik, Kairon Al-Azhar-yliopiston (joka on erityisesti sunnimuslimien kunnioittama) sertifioima islamilaisen lain käsikirja, joka noudattaa "puhdasoppisen sunniyhteisön käytäntöä ja uskoa", luettelee neljä vaihtoehtoa vankien käsittelyyn tämän suuran neljännen jakeen mukaisesti: "Kun aikuinen mies otetaan vangiksi, kalifi harkitsee asiaa...(islamin ja muslimien kannalta) ja päättää vangin surmaamisesta, ottamisesta orjaksi, vapauttamisesta ilman maksua tai lunnaiden maksua vastaan tai vaihtamalla sotavankeja vihollisen kanssa" (o9.14).
Seuraavaksi tulee usein toistettu lause: Eiväktö uskottomat matkustaneet ympäri maailmaa ja nähneet miten Allah hävitti aikaisemmat uskottomien kansat (jakeet 10, 13)? Allah antaa uskovien tulla Paratiisiin, mutta uskottomat syövät kuin eläimet ja juovat kiehuvaa vettä, joka korventaa heidän suolensa (jakeet 12,14-15). Jotkut Muhammedin kuulijoista ovat vilpillisiä (jae 16), ja jotkut jopa vaativat, että heille ilmoitettaisiin Koraanin luku - mutta kun sellainen lähetetään ja se kehottaa taistelemaan, he eivät olekaan kiinnostuneita (jae 20). Ibn Kathir selittää: "Allah mainitsee, että uskovat toivoivat, että jihad tehtäisiin lailliseksi. Mutta kun Allah sitten antoi siitä määräyksen, monet käänsivät selkänsä" - ja selityksen jatko tekee selväksi, että jihad tarkoittaa tässä täyttä sodankäyntiä: he kääntävät selkänsä, sanoo Ibn Kathir, koska "he pelkäävät ja ovat kauhuissaan ja he pelkäävät vihollistensa kohtaamista".
Seuraavaksi tuomitaan uskottomia tutuilla syytteillä: Allah on kironnut epäuskoiset ja tehnyt heidät kuuroiksi ja sokeiksi (jae 23); heidän sydämensä ovat lukitut, eivätkä he voi ymmärtää Koraania (jae 24); he luopuvat islamista, koska Saatana viettelee heidät (jae 25). Tämä elämä on "vain turhaa ilvettä ja leikkiä", mutta Allah ei vaadi heidän omaisuuttaan (jae 36), mutta heidän ei tule epäröidä antaa rahaa Allahin asian edistämiseksi (jae 38).
Suura 48 on myös Medinan kaudelta. Ensimmäisen jakeen Allahin antama "voitto" on joidenkin käsityksen mukaan Muhammedin elämänsä loppupuolella tekemä Mekan valloitus; toisten mielestä se viittaa Hudaibiyyan sopimukseen, jonka Muhammed teki Mekan Quraish-heimon kanssa ennen kuin lopulta valloitti kaupungin, ja joka oli muslimeille epäedullinen. Umar, yksi Muhammedin lähimmistä seuraajista, vaati häneltä selitystä tästä kolme kertaa, mutta ei saanut vastausta, ja poistui sitten paikalta peläten, että hänestä ilmoitettaisiin Koraanin ilmestys. Sen sijaan ilmoitettiin tämä suura, jossa Allah antaa Muhammedille anteeksi hänen menneet ja tulevat syntinsä (jae 2) ja lupaa uskovien pääsevän Paratiisiin (jae 5), kun taas teeskentelijät ja monijumalaiset joutuvat helvettiin (jae 6).
Ne jotka vannovat uskollisuutta Muhammedille, vannovat samalla uskollisuutta Allahille (jae 10). Ne jotka kieltäytyivät lähtemästä taisteluun Quraishia vastaan Muhammedin rinnalla, peläten tulevansa surmatuiksi, keksivät verukkeita, mutta Allah tietää, että he toivoivat, etteivät Muhammed ja muslimit enää palaisi (jakeet 11-12). Allah käskee Muhammedia sanomaan heille, että heidät on kutsuttu taistelemaan urhoollista kansaa vastaan, elleivät nämä käänny islamiin; jos he taistelevat heitä vastaan, heille on luvassa palkinto (jae 16). Islaminoppineet kiistelevät siitä, ketä urhoollisella kansalla tarkoitetaan - jotkut ovat ehdottaneet persialaisia ja bysanttilaisia. Sokeiden, rampojen ja sairaiden ei tarvitse osallistua jihadiin, mutta ne jotka osallistuvat, pääsevät Paratiisiin (jae 17). Allah on tyytyväinen uskoviin, jotka vannoivat Muhammedille uskollisuutta puun alla (jae 18) - Ibn Kathir sanoo näitä muslimeja olleen 1400 puun alla lähellä Hudaibiyyaa. Allah lähetti heille as-sakinan (jae 18), joka tarkoittaa Jumalan läsnäoloa Vanhassa Testamentissa, mutta jonka muslimikommentaattorit ymmärtävät yksinkertaisesti "rauhaksi". Hän lupaa uskoville vielä runsaan sotasaaliin (jae 19), jonka he pian saavatkin sotaretkellä juutalaisten asuttamalle Khaibarin keitaalle.
Uskottomat lähtevät pakoon, jos he taistelevat muslimeja vastaan (jae 22). Allah suojeli uskovia uskottomilta Hudaibiyyassa ja antoi heille "rauhan" (jakeet 24-26) - ja Muhammedin solmima välirauha antoi hänelle ja muslimeille mahdollisuuden vierailla Kaabassa (jae 27). Ne jotka seuraavat Muhammedia ovat "järkähtämättömiä uskottomille, mutta laupiaita toisiaan kohtaan" (jae 29) - jyrkkä kontrasti Jeesuksen Vuorisaarnan ohjeelle "rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne puolesta" (Matteus 5:44).
Blogging the Qur’an: Suras 47, “Muhammad,” and 48, “Victory”
Muhammadin suura
Voiton suura
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti