30. syyskuuta 2016

Salman Rushdie ja sananvapaus

Tänään Kansainvälisenä jumalanpilkkapäivänä on hyvä muistella Salman Rushdieta, jonka Iranin uskonnollinen johto tuomitsi kuolemaan, koska hän oli kirjoittanut kirjan, joka heidän mukaansa loukkasi islamia.





Kenelläkään ei ole sellaista oikeutta, ettei häntä saa loukata. Missään lukemassani julistuksessa ei ole mainittu sellaista oikeutta.
Jos olet loukkaantunut, se on sinun ongelmasi, ja sitä paitsi monet asiat loukkaavat monia ihmisiä.
Voin mennä kirjakauppaan ja osoittaa siellä monia kirjoja, joissa on omasta mielestäni hyvin epämiellyttäviä asioita. Mieleeni ei kuitenkaan juolahda polttaa kirjakauppaa maan tasalle. Jollet pidä kirjasta niin älä lue sitä.
Jos aloitat kirjan lukemisen ja huomaat sitten ettet pidä siitä, kukaan ei käske sinua lukemaan sitä loppuun.
Luet 600-sivuisen kirjan ja sen jälkeen sanot sen loukanneen sinua syvästi; oletpa todella nähnyt paljon vaivaa, jotta voisit loukkaantua.
- Salman Rushdie


Wikipedia kertoo Rushdien saamasta kuolemantuomiosta näin:
Rushdien tunnetuin teos lienee kuitenkin 1988 ilmestynyt Saatanalliset säkeet, joka on satiirinen kuvaus Intiasta, islamista ja maahanmuuttajien osasta Ison-Britannian välillä rasistisessa maailmassa. Kirja sisältää väitetysti islamia halventavia kohtia, vaikka ne ovat mukana vain sivujuonteena. Kirjan brutaaliudessaan huomiota herättävin kohtaus esittää brittiläisten poliisien väkivaltaista hyökkäystä muslimisiirtolaisen kimppuun. Iranin uskonnollinen johtaja ajatolla Ruhollah Khomeini tulkitsi Rushdien syyllistyneen kirjassa jumalanpilkkaan ja antoi helmikuussa1989 fatwan, jolla hän käytännössä tuomitsi kirjailijan kuolemaan. Tuomion julistamisen jälkeen muslimit polttivat Rushdien kirjoja julkisesti eri puolilla maailmaa ja monissa muslimimaissa syntyi väkivaltaisia mellakoita.
Länsimaissa tapaus herätti vastalausemyrskyn ja mm. Euroopan yhteisön jäsenmaat kutsuivat suurlähettiläänsä kotiin Iranista. Monet länsimaiset islamilaisyhteisöt sanoutuivat irti tappokäskystä, vaikka paheksuivatkin Rushdien teosta. Suomen silloinen ulkoministeri Pertti Paasio esitti Iranin Helsingin-suurlähettiläälle Suomen virallisen vastalauseen Rushdielle langetetun tuomion johdosta.
Monissa maissa tapaus tulkittiin merkiksi Iranin sisäisestä valtataistelusta ja Iranin pyrkimyksestä korostaa arvovaltaansa islamilaisessa maailmassa. Brittiläisen kirjailijan Martin Amisinmukaan Rushdie "katosi etusivulle": lehdet kirjoittivat Rushdiesta päivittäin, mutta piileskelevää kirjailijaa itseään ei näkynyt missään. Khomeinin seuraaja Ali Khamenei uudisti Rushdien kuolemantuomion helmikuussa 1990. 

(Jos tämä tapahtuisi nykyaikana Suomessa, niin kirjailija joutuisi leivättömän pöydän ääreen uskonnollisten tunteiden loukkaamisesta ja kiihotuksesta kansanryhmää vastaan. Väki kokoontuisi torille "Kuulkaapas nyt" mielenosoitukseen ja poliitikot irtisanoutuisivat kilvan Rushdien kirjoittelusta. Kirjan julkaisu kiellettäisiin ja kirjailija erotettaisiin kirjailijaliitosta, urheiluseurasta ja kultapossukerhosta. Jari Tervo kutsuisi Helsingin Sanomien erikoishaastattelussa Rushdieta autistiseksi roskakirjailijaksi.)


Saatanallisista säkeistä kertoo Jaakko Hämeen-Anttila kirjassaan Johdatus Koraaniin näin:
Tässä yhteydessä kannattaa mainita kuuluisa episodi Muhammadin uralla, niin sanotut saatanalliset säkeet. Tiettyjen perimätietojen mukaan Muhammad sai paineen ja painostuksen alaisena ilmestyksen, joka käsitteli Mekassakin palvotun kolmen jumalattaren (Allat, al-Uzza, Manat) asemaa. Saatana sai kuitenkin sujautetuksi ilmestyksen loppuun jakeen, joka antoi näille jumalattarille jonkinlaisen välittäjäaseman. Muhammadia kuunnelleet pakanat ilahtuivat ja olivat valmiit tunnustamaan Muhammadin profeetaksi saatuaan näin varmistuksen jumalattariensa aseman säilymisestä. Tiedot sovusta levisivät Etiopiaan saakka, ja osa sinne paenneista muslimeista lähti takaisin kohti Mekkaa. Kun he olivat vielä matkalla, Muhammad sai Jumalalta uuden ilmestyksen, jossa jumalattarien asema Allahin tyttärinä kiistettiin, ja samalla Muhammadille kerrottiin, että esinmmäinen ilmestys oli Saatanalta peräisin. Muhammad peruutti "saatanalliset säkeet", ja välit pakanalliseen aristokratiaan kiristyivät uudelleen.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti