9. huhtikuuta 2016

Rock City eli Kallion suura

Suuran 15 otsikko on Al-Hijr, joka on englanniksi käännetty "The Valley of Stone" (Kiven laakso), "Stoneland" (Kivimaa), "Rock City" (Kalliokaupunki), "Rocky Tract" (Kivinen seutu), jne. Monet käännökset eivät käännä sitä ollenkaan, koska se on paikan nimi, johon viitataan jakeessa 80 - Al-Hijr [Hämeen-Anttilan käännöksessä "Hizdr", suom. huom.] oli jälleen yksi paikkakunta, joka hylkäsi Allahin lähettiläät ja tuhottiin. Tämäkin on myöhäinen Mekan kauden suura, joka ilmoitettiin, kun muslimien ja Mekan quraishien välillä oli suuria jännitteitä - ja jolloin Muhammed tunsi itsensä lannistuneeksi, niinpä Allah yrittää hieman piristää häntä.

Allah aloittaa luonteenomaisella tavallaan, tuomitsemalla uskottomien uppiniskaisuuden. Koraani on "selvä" (jae 1) ja ne jotka torjuvat islamin toivovat vielä jonain päivänä, että olisivat kääntyneet muslimeiksi (jae 2). Ibn Abbasin, Anas bin Malikin ja Abu Musan mukaan tämä jae viittaa uskottomien pilkkaan syntisiä muslimeja kohtaan helvetissä. Kun kuvainpalvojat sanovat muslimeille, että "se mitä palvoitte maan päällä, ei auttanut teitä", Allah vihastuu ja ottaa syntiset muslimit pois helvetistä - ja sitten uskottomat, jotka jäivät helvettiin, toivovat että olisivat kääntyneet islamiin. Sillä välin Muhammedin tulee antaa uskottomien nauttia elämästä (jae 3) tietäen, ettei kukaan voi paeta Allahin säätämää tuomiota (jakeet 4-5). Tämä suura tuntuu sanovan, että rangaistus lankeaa Tuomipäivänä, mutta myöhemmin Muhammedin profeetan uralla, kuten olemme nähneet suurassa 9 ja muualla, Muhammed alkaa nähdä itsensä ja muslimit Allahin uskottomia kohtaan tunteman vihan välikappaleina, mukaan lukien juutalaiset ja kristityt (katso 9:14-15: "Taistelkaa heitä vastaan, Jumala rankaisee heitä teidän kädellänne...").

Uskottomat pilkkaavat Muhammedia kutsuen häntä hulluksi (jae 6) ja pyytävän häneltä ihmettä - että hän toisi heidän luokseen enkeleitä (jae 7). Mutta Allah ei lähetä enkeleitä maan päälle ilman hyvää syytä, ja jos lähettäisi, he tulisivat rankaisemaan uskottomia (jae 8). Allah suojelee Koraania (jae 9) Tafsir al-Jalalayn mukaan "muuttamiselta, vääristelyltä, lisäyksiltä ja poistoilta". Tämän vuoksi erilaisten Koraanin tekstien mahdollisuus on niin vaarallista muslimien näkökulmasta - aidot erilaiset Koraanin versiot olisivat Allahin tässä jakeessa antaman lupauksen vastaisia.

Ibn Kathir selittää jakeita 11-13: "Lohduttaessaan Lähettilästään epäuskoisen Quraishin torjunnasta Allah sanoo, että Hän on lähettänyt Lähettiläitä myös ennen häntä aikaisemmille kansakunnille ja kaikki Lähettiläät tulivat torjutuiksi ja pilkatuiksi. Sitten Hän kertoo hänelle, että Hän antaa epäuskon tulla noiden syntisten sydämiin, noiden jotka ovat liian itsepäisiä ja ylimielisiä seuratakseen Hänen opastustaan." Jälleen epäusko on Allahin tahdon varassa, jota ei voi torjua eikä syrjäyttää. Mutta uskottomat eivät hyväksy islamia vaikka he näkisivät ihmeellisiä näkyjä (jakeet 14-15).

Seuraavaksi Allah puhuu voimallisesta universumin luomistyöstään (jakeet 16-27). Hän muistuttaa monista luomisistaan huipentaen puheensa tähän vangitsevaan lauseeseen: "Ja totisesti, Me itse annamme elämän ja Me annamme kuoleman, ja Me itse olemme kaiken perilliset" (jae 23) - tarkoittaen olevansa se, joka säilyy, kun kaikki muu häviää. Allah suojelee ihmiskuntaa "jokaista karkoitettua pahaahenkeä vastaan" (jae 17), paitsi sitä, joka "haluaa kuunnella (sanaa) salakähmäisesti, sitä seuraa tulinen liekki" (jae 18). Tätä selitetään enemmän suuran 37 jakeissa 7-10, missä opimme, että kapinalliset henget pyrkivät kuuntelemaan "seurakunnan rukoilemista", mutta eivät pysty, sillä heitä valaisee "kirkas leimahdus". Allah loi ihmiset "savesta, mustasta, haisevasta liejusta" (jae 26) ja jinnit "palavasta tulesta" (jae 27).

Sitten Jumala kertoo uudelleen Aadamin luomisesta (jakeet 28-42) saman suuntaisesti kuin jakeissa 2:30-39 ja 7:11-25. Saatana kieltäytyy kumartamasta Aadamia (jae 31), josta syystä hänet karkoitetaan Paratiisista (jae 34), mutta hänelle annetaan lisäaikaa (jae 37) ja hän vannoo johtavansa ihmisiä harhaan (jae 39) - paitsi Allahin palvelijoita (jae 40) vaikka Allah ilmoittaa Saatanalle yhdestä poikkeuksesta: "Totisesti, palvelijoihini sinulla ei ole mitään valtaa, lukuunottamatta sellaisia, jotka oikealta tieltä harhaantuneina seuraavat sinua" (jae 42). Tafsir al-Jalalayn selittää, että jakeessa mainitut kaksi ryhmää ovat yksinkertaisesti uskovat ja uskottomat: "toisin sanoen vilpittömiin palvelijoihini eli uskovaisiin sinulla ei ole lupaa eikä valtaa, paitsi niihin uppiniskaisiin, jotka seuraavat sinua eli uskottomiin".

Sen jälkeen Allah palaa jälleen yhteen suosikkiteemoistaan: helvetin kärsimyksiin ja Paratiisin iloihin (jakeet 43-50). Helvetissä on seitsemän porttia (jae 44). Ruhul Ma'anin mukaan juutalaisilla, kristityillä, monijumalaisilla, teeskentelijöillä ja muilla on omat porttinsa. Jakeissa 51-77 Allah kertoo Aabrahamin, Lootin ja nimeltä mainitsemattoman Sodoman ja Gomorran tarinan - suunnilleen kuin ensimmäisen Mooseksen kirjan luvuissa 17-19. Kuten muissakin Koraanin raamatullisissa tarinoissa, tämäkin on virtaviivaistettu ja riisuttu sivujuonteista, jotta voidaan keskittyä erityisesti yhteen pääteemaan: totuuden hylkäämiseen ja siitä seuraavaan epäuskoisten rangaistukseen. Aabrahamin vieraat, Allahin lähettiläät (jae 57) kertovat, että hänestä tulee isä hänen korkeasta iästään huolimatta (jakeet 53-55) ja että he ovat tulleet pelastamaan Lootin ja hänen perheensä lukuunottamatta hänen vaimoaan (jae 60), kun he rankaisevat pahantekijöitä. Nuo pahantekijät tulevat etsimään nuoria miehiä (jae 67) - eli lähettiläitä - mutta Loot anoo heitä ottamaan tyttärensä heidän sijaansa (jae 71). Kaupunki tuhotaan (jae 74). Allah kertoo samanlaiset tuhoamistarinat "metsän asukkaista" (jae 78) ja "kallioilla asuvista" (jae 80).

Lopulta jakeissa 85-99 Allah lohduttaa Muhammedia siitä torjunnasta ja pilkasta, minkä hän on saanut osakseen uskottomilta. Hän on osoittanut suurta suosiota Muhammedille ja muslimeille antaen heille "seitsemän säkeistöä useasti luettavaksi" - se on ensimmäinen suura, Fatiha, islamin useimmin toistettu rukous - sekä Koraanin. Heidän ei tule kadehtia sitä, mitä Allah on antanut muille ihmisille eikä murehtia uskottomien vuoksi (jae 88) - muslimien tulee Ibn Kathirin mukaan "olla tyytyväisiä Suureen Koraaniin, jonka Allah on antanut teille eikä haikailla ylellisyyksiä eikä ohimeneviä nautintoja, mitä heillä on." Ne jotka "repivät Koraanin palasiksi" (jae 91) ovat Ibn Abbasin mukaan "Kirjan Kansat, jotka jakoivat Kirjan osiin uskoen osan siitä ja hyläten osan." Toiset sanovat kuitenkin, että nämä olivat quraishit, jotka väittäessään, että Muhammed on hullu tai riivattu, repivät Koraanin palasiksi. Ibn Ishaqin mukaan quraishit pitivät kokouksen, jossa he miettivät, kuka Muhammed todella oli pohtien mahdollisuuksia, että hän olisi ennustaja tai runoilija tai noita päätyen viimemainittuun ja aiheuttaen jakeen 94 ilmestyksen, kunnes "kuolema luoksesi saapuu" (jae 99).



Alkuperäinen kirjoitus: Blogging the Qur’an: Sura 15, “Rock City”

Kallion suura: http://www.islamopas.com/koraani/015.htm



7. huhtikuuta 2016

Maahanmuutto ja sharia

Bill Warner: Migration and Sharia


Olemme sellaisessa historian vaiheessa, jossa islamilaisista maista muuttaa joukoittain ihmisiä kafirien maille, Eurooppaan ja Amerikkaan. Mitä tulee tapahtumaan? Mitä tämä tarkoittaa? Se mitä tulee tapahtumaan on vuosisatainen taistelu Euroopan ja Amerikan islamisoimiseksi mikäli islam aikoo toteuttaa päämääränsä.

Meillä on tässä kaksi täysin erilaista sivilisaatiota. Näemme näiden sivilisaatioiden eron kafirin käsitteessä. Kafir on täysin islamin ulkopuolella, hän on uskoton, vääräuskoinen ja kaikki kafirissa on pahaa. Katsotaanpa mitä islamin etiikka sanoo kafirin kohtelusta:

Koraanin jakeessa 48:29 sanotaan: "Muhammed on Jumalan sananjulistaja, ja ne, jotka ovat hänen kanssaan, ovat järkähtämättömiä uskottomille [kafireille], mutta laupiaita toisiaan kohtaan." Tämä periaate on nimeltään "al wala wal bara", joka on joidenkin islaminoppineiden mielestä islamin toiseksi tärkein opetus. Se tarkoittaa, että muslimien tulee rakastaa sitä, mitä Allah rakastaa, se on islamia ja muslimeja, ja vihata ja halveksia sitä, mitä Allah vihaa ja halveksii, se on kafireita.

Meillä on tässä dualistinen eettinen järjestelmä, jossa muslimeja kohdellaan yhdellä tavalla ja kafireja toisella tavalla. Tämä erilainen eettinen järjestelmä erottaa sivilisaatiot toisistaan.

Sharia on ylin politiikkaa ohjaava sääntö islamissa. Amerikassa meillä on perustuslaki, mutta meidän lakijärjestelmäämme kutsutaan "jahiliyaksi", joka tarkoittaa tietämättömyyttä, eli siinä ei muslimia, islamia eikä Allahia ja siksi se täytyy tuhota ja purkaa. Tämä ei tapahdu yhdessä yössä, se on vähittäinen prosessi.

Sharia käsittelee kafireita ainoastaan alistamalla heidät. Kafir on alempiarvoinen kuin muslimi. Kafirin tulee olla "dhimmi", kolmannen luokan kansalainen. Kun islamilainen sivilisaatio tunkeutuu toisen sivilisaation alueelle islamilaiset maahanmuuttajat islamisoivat maan. Alamme jo nähdä merkkejä siitä. Euroopassa pakolaiset vaativat, että shariaa noudatetaan ja miespuolinen lääkäri ei hoida naispotilasta, ja toisin päin: naissairaanhoitaja ei voi hoitaa miestä. Tämä on sharian käytäntö, tämä on alistamista ja tässä on kyseessä sivilisaatiosta, joka pyrkii hallitsemaan toista sivilisaatiota. Tämänkään ei tarvitse tapahtua yhdessä yössä.

Islam valloitti Anatolian, jota me nykyään kutsumme Turkiksi, vuonna 1453, mutta vei vuosisatoja ennen kuin sharia oli voimassa koko Turkissa. Se on hidas prosessi, mutta se toimii aina. Muistakaa että Lähi-itä oli alunperin kristitty. Mitä tapahtui? Sharia otettiin käyttöön, kristityistä tuli dhimmejä ja lopulta heidät eliminoitiin vuosisatojen saatossa.

Voit sanoa nyt, että "tuohan on naurettavaa!". Tunnen töistä joitakin mukavia muslimeja eivätkä he yritä muuttaa mitään. He yrittävät vain elää elämäänsä. Muista, että tarvitaan vain muutamia johtajia, ei jokaisen amerikkalaisen muslimin tarvitse olla sharian kannattajia, he eivät ehkä edes tiedä mitä sharia tarkoittaa. Mutta imaami tietää. Ja Muslimiveljeskunnan johtajat tietävät. Ja he ovat niitä, jotka keskustelevat mediassa ja vaikuttavat politiikkaan.

Mitä sitten tapahtuu, kun islam muuttaa toiseen sivilisaatioon? Tuo sivilisaatio saa nauttia sharian implementoinnin pitkästä ja kuluttavasta prosessista. Lopulta kafirien kansakunta kärsii tappion. Tämä on historian opetus. Pohjois-Afrikka, Egypti - ne olivat kristittyjä maita, mutta eivät enää. Siellä on joitakin kristittyjä jäljellä, mutta heidätkin eliminoidaan lopulta. Tämä on sivilisaatioiden välinen konflikti.

Ongelmana on se, että islam haluaa voittaa, mutta me haluamme vain tasapelin. Tiedäthän miten sama toimii urheilussa? Aivan. Ja tässä käy samalla tavalla. Meidän tulee päättää haluta voittaa ja olla vallassa, jotta voittaisimme. Muuten meidät tuhotaan. Ja meistä tulee dhimmejä. Näin islam on toiminut koko 1400-vuotisen historiansa ajan.


6. huhtikuuta 2016

Ex-muslimi: Moskeijat "tikittäviä aikapommeja"

Chistian Today: '2,800 ticking time bombs': Mosques in U.S. offer terrorists 'short cut to salvation,' expert says

'2800 tikittävää aikapommia': USA:n moskeijat tarjoavat terroristeille 'oikotien pelastukseen', sanoo asiantuntija

Asiantuntijoiden mukaan 2800 Yhdysvaltain moskeijaa ovat islamilaisen terrorismin "tikittäviä aikapommeja".

Kaikissa USA:n osavaltioissa on ainakin yksi moskeija Kalifornian ja New Yorkin johtaessa tilastoa yli 500:lla moskeijallaan ja Texasin seuratessa yli 300:lla, raportoi WND.

Raportin mukaan terrorismi lisääntyy moskeijoiden lukumäärän kasvaessa.

Ongelma on moskeijoissa, sanovat asiantuntijat.

Tohtori Mark Christianin, Global Faith Instituten perustajan mukaan noin 80 prosenttia USA:n moskeijoista on muslimiveljeskunnan valvonnassa. Muslimiveljeskunnan tavoitteena on saattaa sharia-laki voimaan kaikissa maissa.

"Amerikassa avataan uusi moskeija joka viikko", sanoo Christian, entinen muslimi, joka on kääntynyt kristinuskoon.

Nebraskassa fatwan uhan alla elävä Christian selittää, että FBI ja muut USA:n tiedustelupalvelut eivät ymmärrä islamilaisen väkivallan syitä.

Hän sanoo niiden tutkineen vuosia yhteyksiä muslimien ja al-Qaidan sekä Islamilaisen Valtion välillä, vaikka heidän olisi pitänyt tutkia moskeijoita ja opiskella Koraania ja haditheja.

Christian sanoo, että suurimmassa osassa muslimimaailmaa opetetaan hengellistä pelastusta.

"Ongelma on siinä, että agentit menevät kyllä moskeijaan, mutta he etsivät väärää asiaa", hän sanoo. "He yrittävät tarkkailla moskeijoita (siis ennen Obamaa, kun se oli sallittua) löytääkseen likaa, mutta he löytävätkin ihmisiä jotka etsivät hengellistä pelastusta, mitä me kaikki pidämme aivan kunniallisena asiana, mutta heiltä jää tikittävä pommi huomaamatta."

Hän sanoo, että on tärkeää huomata, miten pelastus saavutetaan muslimin kannalta.

Christianin mukaan yhdistävä tekijä 9/11 kaappareille, Bostonin pommittajilla,  Chattanoogan ampujalla, Charlie Hebdo-lehden, Pariisin ja Brysselin hyökkääjillä on se, että he olivat nuoria miehiä, joiden elämäntyyli ei ollut uskonnollinen.

He eivät noudattaneet islamin viittä pilaria, mikä on jokaisen kunnon muslimin velvollisuus.

Hän sanoo, että he ovat muslimeja, jotka ovat langenneita ja syntisiä, ja etsivät ulospääsyä.

Christian sanoo, että moskeija tarjoaa tärkeän tien "synnistä pelastukseen" muslimeille ja heidän imaaminsa antaa kaksi vaihtoehtoa.

Hän sanoo, että Brysselin lentokentän itsemurhapommittajien kasvonilmeet antavat vihjeen heidän motivaatiostaan.

"Se luottamus, joka huokuu noista miehistä heidän kävellessään tyynesti kohti kuolemaansa, osoittaa että he eivät yritä tehdä ISIS:n johtajaa ylpeäksi yhtään enempää kuin 9/11 terroristit yrittivät tehdä Osama bin Ladenia ylpeäksi lentäessään päin rakennuksia", hän sanoo, "He tekevät sen miellyttääkseen Allahia ja saavuttaakseen pelastuksen."

Hän sanoo, että moskeijat ovat keskeinen osa terrorismia, joka yhditää synnintekijät ja terroristin.

"Hän kävelee sisään syntisenä, joka on jättänyt noudattamatta uskonnollisia velvollisuuksiaan ja hänelle kerrotaan mitä on tarpeen tehdä", hän sanoo, "Imaami ei kerro hänelle, että hänen pitää räjäyttää itsensä, hän vain kertoo hänelle Muhammedin elämästä ja että siinä on esimerkki, jota hänen tulee noudattaa."

Christian sanoo, että muslimit, jotka ovat epäonnistuneet vuosikausia uskontonsa harjoittamisessa, saavat imaamilta ohjeet korvata menetys rukoilemalla joka päivä ja antaa rahaa köyhille.

"Ohjeiden laiminlyönnin seurauksena on joutuminen helvettiin", hän sanoo ja lisää noiden muslimien etsivän oikotietä pelastukseen.

"He eivät halua tehdä pitkäjänteistä ja kovaa työtä. Vaihtoehtoina on vuodattaa omaa vertaan islamin puolesta, tai koko loppuelämän kestävä kova työ muslimin velvollisuuksien täyttämisessä ilman taetta lopullisesta pelastumisesta", sanoo Christian.


Tietoa Mark Christianista: http://globalfaithinstitute.org/about-global-faith-institute/dr-mark-christian/

Mark Christianin artikkeli Washington Timesissä: A Muslim view of radical Islam

30. maaliskuuta 2016

Välähdyksiä Muhammedin elämästä III: Ensimmäinen ilmestys

Profeetta Muhammedin elämäkerran sivuilta 70-71 löytyy kertomus siitä, miten islam sai alkunsa:

Kun oli se vuosi, jolloin Jumala tahtoi kunnioittaa häntä ja hänet lähetettiin profeetaksi, Jumalan lähettiläs meni tapansa mukaan perheineen Hira'n vuorelle ramadanina. Kun sitten oli se yö, jolloin Jumala kunnioitti häntä profetialla ja osoitti armonsa ihmisille, Gabriel tuli hänen luokseen Jumalan käskystä. Jumalan lähettiläs on itse kertonut näin:

Gabriel tuli luokseni nukkuessani. Hänellä oli mukanaan silkkipeite, jolla oli kirjoitusta. Hän sanoi: "Lue!" Minä kysyin: "Mitä?" Silloin Gabriel painoi minua peitteellä, kunnes luulin kuolevani. Sitten hän päästi minut vapaaksi ja sanoi uudelleen: "Lue!"

Minä kysyin: "Mitä?" Silloin Gabriel painoi minua peitteellä, kunnes luulin kuolevani.  Sitten hän päästi minut vapaaksi ja sanoi uudelleen: "Lue!" Minä kysyin: "Mitä?" Silloin Gabriel painoi minua peitteellä, kunnes luulin kuolevani. Sitten hän päästi minut vapaaksi ja sanoi uudelleen: "Lue!" Minä kysyin; "Mitä minun pitää lukea?"

Sanoin näin vain, ettei hän tekisi jälleen niin kuin oli tehnyt. Silloin Gabriel sanoi [Kor. 96:1-5]:

Lue, kautta Herrasi, joka on luonut,
luonut ihmisen sikiöstä,
Lue; onhan Herrasi jalomielinen,
Herrasi, joka opetti kynällä,
opetti ihmiselle sen, mitä tämä ei tiennyt.

Minä luin sen, ja hän päästi minut ja lähti. Minä heräsin unesta; oli kuin nuo sanat olisi kirjoitettu sydämeeni!

Nousin ja kuljin eteenpäin, kunnes päädyin keskelle vuoristoa. Siellä kuulin äänen sanovan taivaasta: "Muhammad, sinä olet Jumalan lähettiläs, ja minä olen Gabriel!" Nostin katseeni kohti taivasta ja näin Gabrielin seisovan hajareisin taivaanrannassa ihmisen hahmossa. Hän sanoi: "Muhammad, sinä olet Jumalan lähettiläs, ja minä olen Gabriel!"

Pysähdyin katsomaan häntä, kykenemättä liikahtamaan sen enempää eteen- kuin taaksepäinkään. Kun käänsin katseeni pois hänestä eri suuntiin, näin saman näyn, minne katsoinkin. Seisoin näin paikallani, liikkumatta sen enempää eteen- kuin taaksepäinkään, aina siihen asti, kunnes Khadija lähetti miehiä etsimään minua. He löysivät minut Mekan yläkaupungista ja palasivat kertomaan Khadijalle; minä jäin seisomaan paikalleni.

Lopulta palasin perheeni luo. Kun tulin Khadijan luo, istahdin hänen viereensä ja painauduin tiiviisti häneen kiinni. Hän kysyi: "Abul-Qasim, missä olet ollut? Kautta Jumalan, lähetin jo miehiä etsimään sinua. He löysivät sinut Mekan yläkaupungista ja palasivat kertomaan minulle."

Kerroin hänelle, mitä olin nähnyt, ja hän sanoi: "Iloitse serkku, ja ole rohkea! Kautta Hänen, jonka kädessä Khadijan henki on, luulenpa, että sinä olet tämän kansakunnan profeetta!"


Muhammed saa ensimmäisen ilmestyksensä enkeli Gabrielilta. Kuva Rashid-al-Din Hamadanin käsikirjoituksesta Jami' al-tawarikh, v. 1307, Il-kaanien kaudelta. (wikipedia)




Aikaisemmat välähdykset:

Välähdyksiä Muhammedin elämästä I



28. maaliskuuta 2016

Palestiina kuuluu muslimeille

Robert Spencerin Koraaniblogi jatkuu Aabrahamin suuran selityksellä:


Aina välillä leviää epätoivoisen optimistinen väite siitä, että Koraani olisi luvannut Israelin maan juutalaisille. Tämä suura valitettavasti kumoaa tällaisen optimismin.

Tämäkin on eräs myöhäisen Mekan kauden suura. Sen nimi tulee jakeesta 35, missä Aabraham esiintyy ja rukoilee, mutta muiden Koraanin suurien nimeämiskäytännön mukaisesti ei tälläkään ole juuri tekemistä suuran sisällön kanssa; Aabrahamista kerrotaan enemmän muualla Koraanissa.

Allah aloittaa ylistämällä "kirjaa, jonka Me olemme sinulle lähettänyt" (jae 1) - joka on tietysti Koraani, joka ilmoitettiin islamin perimätiedon mukaan Muhammedille. Ibn Kathirin sanoin se on "kunnioitetuin Kirja, jonka Allah lähetti alas taivaasta kunnioitetuimmalle Allahin lähettiläälle, joka tuli kaikelle kansalle maan päällä, sekä arabeille että muille."

Tämän kirjan avulla Muhammed voi "johtaa ihmissuvun pimeydestä valkeuteen" (jae 1) - Allahin valoon - mutta epäuskoisille on tiedossa tietenkin kauhea rangaistus (jae 2): "voi heitä Tuomion Päivänä, jotka uhmasivat sinua, oi Muhammed, ja torjuivat sinut," sanoo Ibn Kathir. Sillä he rohkenivat pitää tätä maailmaa parempana kuin tuonpuoleista ja estivät ihmisiä kulkemasta Allahin tiellä ja he "koettavat tehdä sen mutkaiseksi" (jae 3) - toisin sanoen he Maulana Bulandshahrin sanoin ovat "aina valmiina osoittamaan minkä tahansa virheen, jonka he toivovat löytävänsä islamin uskosta (D'in)." Kuitenkin Allah on lähettänyt ihmisille lähettiläitä, jotka puhuvat heidän omaa kieltään niin että he voivat selvästi ymmärtää sanoman (jae 4), mutta sitten Tafsir al-Jalalaynin mukaan, toistaen Koraania itseään: "Jumala antaa kenen haluaa joutua kadotukseen, ja Hän antaa johdatuksensa kenelle tahtoo."

Sitten Allah, pelkäämättä toistaa itseään, palaa Moosekseen (jakeet 5-8) ja joihinkin muihin profeettoihin (jae 9). Uskottomat "sulkivat käsillään heidän suunsa" (jae 9) kuulleessan lähettiläiden selvät tunnusmerkit. "On kerrottu", sanoo Ibn Kathir, "että he osoittivat Lähettiläiden suita käskien heitä olemaan kutsumatta heitä Allahin, Ylhäisimman ja Kunnioitetuimman puoleen. On myös kerrottu, että he laittoivat kätensä suulleen kieltäytyessään kuulemasta Lähettiläitä. On vielä kerrottu sen tarkoittavan, että he eivät vastanneet Lähettiläiden kutsuun tai että he purivat käsiään raivon vallassa." Seuraavaksi tulee uskottomien ja lähettiläiden vuoropuhelu (jakeet 10-15), joka tuntuu tarkoitetun koskemaan kaikkien Allahin profeettojen kokemuksia, mutta joka jälleen kerran seuraa tarkoin ja yleistää Muhammedin kokemuksia hänen oman kansansa, Mekan quraishien, parissa. Maulana Maududi tekee tämän selväksi kun hän selittää jaetta 13: "Uskottomat varoittivat Lähettiläitään 'Totisesti, me ajamme teidät pois maastamme, tai teidän on palattava meidän uskoomme.'" Tämä viittaa quraishien Muhammedille esittämään uhkaukseen: jae "näyttää selvästi", sanoo Maududi, "että muslimien vaino oli pahimmillaan tämän suuran ilmestymisen aikoihin, ja Makkan ihmiset olivat päättäneet karkottaa Uskovaiset kuten tekivät epäuskoiset aikaisemmille Profeetoille."

Mutta Allah hoitelee uskottomat: "Totisesti, Me hävitämme ne, jotka ovat väärämielisiä, ja heidän jälkeensä Me annamme teille" - tarkoittaen Muhammedia ja muslimeita - "heidän asuinsijansa maan päällä" (jakeet 13-14). Tämä osoittaa vääräksi usein esitetyn väitteen, että Koraani lupaa Israelin maat juutalaisille. Väite perustuu Koraanin jakeeseen 5:21: "Kansani, kulkekaa sisälle Jumalan luvattuun pyhään maahan. Älkää kääntykö pakoon, muutoin varmaan joudutte perikatoon." Mutta Koraanin mukaan juutalaiset kääntyivät pakoon ansaiten Allahin kirouksen (2:89, 3:112, 9:30), ja kuten tämä jae osoittaa, muslimit perivät maan, joka oli luvattu juutalaisille.

Allah jatkaa varoittamalla uskottomia vielä lisää: "Hän on joutuva helvettiin, ja hänet pannaan juomaan saastaista vettä" (jae 16). Uskottomat kärsivät "vielä ankaramman tuomion" sillä "kuolema uhkaa häntä joka taholta, mutta hän ei kuole" (jae 17), ja heidän tekonsa menevät hukkaan (jae 18). Allah voi jopa luoda kaiken uudestaan, jos hän tahtoo (jae 20). Tuomiopäivänä heikot moittivat ylpeitä (jae 21) ja Saatana myöntää, että vaikka sekä hän että Allah tekivät ihmisille lupauksia, hän - Saatana - osoittautui petturiksi (jae 22). Ibn Jaririn mukaan Saatana kertoo silloin, kun on jo liian myöhäistä: "Kiellän olleeni kumppani Allahin, Ylistetyn ja Kunnioitetuimman, rinnalla." Ja "Iblis [Saatana]", sanoo Ibn Kathir, "Allah hänet kirotkoon, puhuttelee" niitä jotka hän johti harhaan "lisätäkseen masennusta masennuksen päälle, surua surun päälle ja murhetta murheen päälle." Allahin osuutta ihmisten eksyttämiseen ei kuitenkaan mainita. Oikeamieliset kuitenkin saavat "astua puutarhoihin, joissa purot solisevat" (jae 23).

Allah vertaa sanaansa oivalliseen puuhun ja "pahuuden sanaa" (jae 26) juurettomaan puuhun - vertaus muistuttaa Jeesuksen kertomusta Matteuksen evankeliumin jakeissa 7:17-19 (katso myös 7:24-27). Muhammed sanoi kerran seuraajilleen: "Puiden joukossa on puu, joka on yhtä siunattu kuin muslimi", ja selitti: "se on taatelipalmu" (Bukhari 7.65.355). Ehkäpä taateleiden henkisten voimien vuoksi. Muhammed sanoi myös: "Joka syö seitsemän Ajwa-taatelia joka aamu, häneen ei vaikuta myrkky eikä noituus sinä päivänä" (Bukhari 7.65.356). Allah vahvistaa uskovia sekä tässä maailmassa että tulevassa (jae 27); Muhammed selitti: "Kun muslimia kuulustellaan haudassaan, hän todistaa, ettei muita kuin Allahia tule palvoa ja että Muhammed on Allahin Lähettiläs ja tätä tarkoittaa tämä Allahin sana" jakeessa 27.

Tämän jälkeen Allah varoittaa vielä kerran uskottomia helvetin tulesta ja muistuttaa heitä Allahin hyvistä töistä (jakeet 28-34). Muhammed sanoo hadithissa, että ne "jotka ovat palkinneet kiittämättömyydellä Jumalan siunauksen ja johtaneet kansansa turmioon" (jae 28) ovat "Mekan epäuskoisia pakanoita", vahvistaen näin Maududin käsityksen tästä suurasta varoituksena quraisheille, kun jännitteet heidän ja muslimien välillä olivat kiivaimmillaan.

Jakeissa 35-41 Aabraham rukoilee, että Allah tekisi Mekan "turvalliseksi" (jae 35) hänelle ja hänen jälkeläisilleen, joista jotkut hän on asettanut "asumaan tähän laaksoon, jossa ei ole maanviljelystä, Sinun Pyhäkkösi läheisyyteen" (jae 37) - tarkoittaa Kaabaa, jonka Aabraham islamin tradition mukaan rakensi. Maan hedelmättömyys tekee heistä riippuvaisia alueen asukkaiden hyvästä tahdosta: Aabraham rukoilee Allahia: "Anna siis ihmisten sydänten taipua heidän puoleensa ja suo heille hedelmiä, jotta he olisivat kiitollisia" (jae 37). Tämä koskee kuitenkin Ibn Abbasin, Mujahidin ja Sa'id bin Jubayrin mukaan ainoastaan muslimeja: "Jos Ibrahim olisi sanonut 'ihmiskunnan sydänten', persialaiset, juutalaiset, kristityt ja muut kansat olisivat kerääntyneet" Kaabaan. Mutta Aabraham, he selittävät, sanoi: "jotkut ihmisistä", jolloin "se tarkoittaa ainoastaan muslimeja".

Erään Muhammedin kumppanin, Abdullah bin Amrin mukaan Muhammed lausui osaa Aabrahamin rukouksesta - "he ovat totisesti johtaneet suuren joukon ihmisiä kadotukseen" (jae 36) - ja itki huutaen kolme kertaa: "Oi Allah, pelasta Ummani [yhteisöni]!" Jälleen osoitus Muhammedin tärkeydestä Allahille on kun hän lähetti Gabrielin profeetan luo ohjeistuksella: "Mene Muhammedin luo ja sano hänelle näin: 'Me teemme sinut tyytyväiseksi Ummaasi, oi Muhammed emmekä kohtele heitä sinun tahtosi vastaisesti'"

Sitten Allah toistaa uudelleen, että totuudesta välittämättömät synnintekijät saavat häneltä kauhistuttavan tuomion (jakeet 42-52).

---



Lisää Koraanin selityksiä löytyy Koraaniblogista.

---

Islamin aikapommi -sivustolla on kirjoitus Israelin-Palestiinan konflikti, joka valaisee hienosti tämän konfliktin perimmäisiä syitä.

---