Muhammedin seuraajat alkoivat nyt saavuttaa sekä vaurautta että valtaa. Tämä teki uskonnon paljon houkuttelevammaksi autiomaan arabeille, joita alkoi tulla seuraajien riveihin yhä enemmän.
Badrin taistelun jälkeen Muhammed teki muutamia hyökkäyksiä Mekan liittolaisten kimppuun. Sitten hän käänsi huomionsa yhteen Medinan juutalaisista heimoista.
Qainuqan juutalaisten tapaus
I545 Medinassa oli kolme juutalaisheimoa. Bani Qainuqan jäsenet harjoittivat kultasepän tointa ja asuivat linnakkeessa. Muhammed sanoi heidän rikkoneen sopimuksensa, jonka he olivat tehneet Muhammedin kanssa, kun hän tuli Medinaan. Miten he olivat rikkoneet sen, on epäselvää.
I545 Muhammed keräsi juutalaiset heidän torilleen ja sanoi: "Oi juutalaiset, varokaa ettei Allah kosta teille kuten se kosti Quraishille. Kääntykää muslimeiksi. Te tiedätte, että olen profeetta, joka on lähetetty teille. Te löydätte sen kirjoituksistanne."
I545 he vastasivat: "Oi Muhammed, tunnut ajattelevan meidän olevan sinun kansaasi. Älä petä itseäsi. Olet ehkä tappanut muutaman quraishilaisen kauppiaan, mutta me olemme sotilaita ja oikeita miehiä."
I545 Koraani vastaa:
3:12 Sano niille, jotka ovat uskottomia: »Te joudutte tappiolle ja teidät karkoitetaan Helvettiin». Mikä surkea olinpaikka! Olihan teille jo tunnusmerkkinä kaksi sotajoukkoa, jotka kohtasivat toisensa, toinen taisteli Jumalan asian puolesta, toinen oli uskoton. Toiset arvioivat silmämäärin vihollisensa kaksi kertaa lukuisammiksi, kuin he olivat, sillä Jumala tukee voimallaan ketä tahtoo. Tässä on totisesti esimerkki niille, joilla on silmät nähdä.
I546 hieman myöhemmin Muhammed piiritti juutalaisen Bani Qainuqa -heimon asuinalueen. Kumpikaan muista juutalaisheimoista ei tullut heidän avukseen. Lopulta juutalaiset antautuivat ja olettivat tulevansa surmatuiksi vangitsemisensa jälkeen.
I546 arabiliittolainen, joka oli kauppasuhteissa heidän kanssaan, lähestyi Muhammedia ja sanoi: "Oi Muhammed, kohtele lempeästi asiakkaitani." Muhammed ei välittänyt hänestä. Liittolainen toisti pyynnön ja edelleen Muhammed jätti hänet huomiotta. Liittolainen tarttui Muhammedin vaatteeseen vihastuttaen Muhammedin, joka sanoi "anna minun mennä!" Liittolainen vastasi, "Ei, sinun tulee kohdella lempeästi asiakkaitani. He ovat suojelleet minua, ja nyt sinä olet tappamassa heidät kaikki? Pelkään sitä mitä tulee tapahtumaan."
Koraani vastaa:
5:57 Te, jotka uskotte! Niiden joukosta, joille Kirjoitus oli ennen teitä annettu, älkää ottako sellaisia ystäviksenne, jotka pitävät pilkkana tai leikintekona teidän uskontoanne, älkääkä myös jumalattomien joukosta, vaan osoittakaa hurskautenne Jumalalle, jos olette uskovaisia. Kun te kokoonnutte rukoukseen, he ottavat sen pilan ja leikin kannalta, sillä he ovat totisesti ymmärtämätöntä väkeä.
Kommentteja:
Eräs islamin ydinuskomuksista on, että Koraani on Jumalan täydellistä sanaa. Koraani kieltää hyvin selvästi muslimeja ottamasta ystävikseen toisuskoisia. He voivat olla ystävällisiä kafireja kohtaan, erityisesti, jos siitä on etua islamille. Kuitenkin, jos muslimi on kafirin todellinen ystävä, hän ei voi olla todellinen muslimi.
Kun halutaan motivoida ihmisryhmää tekemään väkivaltaa toiselle ryhmälle, on tärkeää rikkoa siteet toiseen ryhmään. Jokainen sotilaskomentaja ymmärtää tämän.
Ensimmäisen maailmansodan ensimmäisenä jouluna englantilaiset ja saksalaiset sotilaat nousivat juoksuhaudoistaan, lauloivat joululauluja ja jakoivat tupakkaa ja ruokaa. Valtaapitävät pitivät huolen, ettei sellaista päässyt enää tapahtumaan.
Jotta ihmiset saadaan motivoitua väkivaltaan, on tärkeää demonisoida ja epäinhimillistää vastustaja, ja Muhammed teki niin jatkuvasti. Hän ei koskaan viitannut ihmisiin kokonaisuutena vaan jakoi heidät muslimeihin ja kafireihin. Kafireita kuvailtiin kaikella tavalla huonoimmiksi olennoiksi ja mikä tahansa teko kafirejä vastaan oli oikeutettu.
Sira jatkuu kuvauksella kuinka Muhammed rohkaisi seuraajiaan salamurhaamaan vihollisensa ja kriitikkonsa, erityisesti juutalaiset. Hän salli, jopa rohkaisi siihen, että salamurhan toteutuksessa käytettäisiin petosta, jotta ensin saavutettaisiin uhrin luottamus ja sitten hänet voitaisiin tappaa.
Sira:
I554 Allahin lähettiläs sanoi: "Tappakaa jokainen juutalainen, jonka saatte käsiinne." Kuultuaan tämän Muhayyisa kävi juutalaisen kauppiaan, liikekumppaninsa, kimppuun ja tappoi hänet. Muhayyisan veli ei ollut muslimi ja hän kysyi tältä, miten hän voi tappaa miehen, joka on ollut hänen kumppaninsa ja ystävänsä monissa liikeyrityksissä.
Muslimi sanoi, että jos Muhammed olisi käskenyt häntä tappamaan veljensä, hän olisi tehnyt sen välittömästi. Hänen veljensä kysyi "Tarkoitatko, että jos Muhammed käskisi sinun leikata minun pääni irti, niin sinä tekisit sen?" "Kyllä", oli vastaus. Vanhempi veli sanoi silloin "Allahin kautta, uskonto joka saa sinut tekemään tällaista, on ihmeellinen." Ja hän päätti siinä paikassa tulla muslimiksi.
On hämmästyttävää, mihin useimmat ihmiset pystyvät. Monissa kokeissa psykologit ovat havainneet, että jos ryhmässä pidetään jotain käytöstä hyväksyttävänä, niin suuri enemmistö tekee asioita joita "sivistyneet ihmiset" pitäisivät "epäinhimillisinä".
Moniko japanilainen harkitsee asiaa kahta kertaa ennen kuin syö valaanlihaa? Kuinka moni vietnamilainen pitää vääränä tappaa ja syödä koiria? Yhdeksänkymmentäluvun alussa puoli miljoonaa ruandalaista hakattiin kuoliaiksi macheteilla maanmiestensä toimesta.
Neljäkymmentäluvulla Euroopassa hävitettiin kuusi miljoonaa juutalaista, suurin osa tavallisten saksalaisten toimesta. Kotimaassani, isoäitini aikoina, viiden ja kuuden ikäisiä lapsia laitettiin siivoamaan savupiippuja, ja moni jäi sinne.
Nykyajan länsimaalaiselle nämä ovat vastenmielisiä asioita ja kuitenkin ihmiset, jotka ovat aivan samanlaisia kuin me, kykenevät tekemään niitä. Uskonnoilla on erityisen suuri merkitys yhteiskuntiin. Kun ihmiset uskovat, että heillä on jumalallinen lupa, he ovat valmiita hylkäämään normaalin inhimillisen inhon tunteen.
Kun "kaikki muutkin tekevät niin", tulee helpoksi oikeuttaa hyvinkin äärimmäinen käytös. Muhammed ei ollut ainoastaan uskonnollinen johtaja. Hänen tekonsa tästä lähtien aina kuolemaansa saakka olivat lähes kaikki poliittisia luonteeltaan. Jihadin avulla hänestä tuli Arabian kuningas vain yhdeksässä vuodessa.
Islam ei ole vain uskonto. Sillä on huomattava poliittinen puolensa aivan kuin kommunismilla ja fasismilla. Tällaiset ideologiat ovat erityisen vaarallisia, koska on mahdollista, että pieni vähemmistö, ehkä vain 5% väestöstä, voi kaapata vallan vakavin seurauksin.
Kun he ovat päässeet valtaan, on usein mahdotonta päästä heistä eroon ilman ulkopuolista apua. Kommunismi kesti 70 vuotta, fasismi tuskin vuosikymmentäkään, mutta islam on vaikuttanut 1400 vuotta ja on tänään voimakkaampi kuin koskaan.
* * *
Tämä on osittainen suomennos Harry Richardsonin kirjasta "The Story of Muhammed", joka on luettavissa osoitteessa
http://thestoryofmohammed.blogspot.com.au/
Muhammedin elämäkerran on kääntänyt suomeksi Jaakko Hämeen-Anttila nimellä "Profeetta Muhammadin elämäkerta", Basam Books, 1999, ISBN 952-9842-27-9.
http://www.basambooks.com/kirja/952-9842-27-9/profeetta-muhammadin-elamakerta
Ibn Ishaqin ja A.Guillaumen englanniksi kääntämä Muhammadin elämäkerta:
http://www.amazon.com/The-Life-Muhammad-I-Ishaq/dp/0196360331
Muhammed and the Unbelievers:
http://www.politicalislam.com/product/mohammed-and-the-unbelievers/
http://thestoryofmohammed.blogspot.com.au/
Muhammedin elämäkerran on kääntänyt suomeksi Jaakko Hämeen-Anttila nimellä "Profeetta Muhammadin elämäkerta", Basam Books, 1999, ISBN 952-9842-27-9.
http://www.basambooks.com/kirja/952-9842-27-9/profeetta-muhammadin-elamakerta
Ibn Ishaqin ja A.Guillaumen englanniksi kääntämä Muhammadin elämäkerta:
http://www.amazon.com/The-Life-Muhammad-I-Ishaq/dp/0196360331
Muhammed and the Unbelievers:
http://www.politicalislam.com/product/mohammed-and-the-unbelievers/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti