Islamin perusteet
Gregory M. Davis [PDF] – englanninkielinen alkuperäisteos: Islam 101
Gregory M. Davis on Religion of Peace? Islam’s War Against the World -kirjan tekijä ja Islam: What the West Needs to Know -elokuvan tuottaja/ohjaaja. Kyseinen dokumenttielokuva on katsottavissa kokonaisuudessaan suomeksi tekstitettynä Youtubessa.
”Islamin perusteiden tarkoitus on antaa ihmisille parempaa tietoa islamin ydinkohdista ja auttaa jo jonkin verran asioista tietäviä välittämään täsmällisempää tietoa eteenpäin. Islamin perusteet on tiivistelmä kirjastani ja dokumenttifilmistäni, jotka samoin pyrkivät antamaan ytimekkäitä selityksiä islamin keskeisistä liikuttavista voimista ja niiden seurauksista länsimaiselle yhteiskunnalle. Tavoitteena on selkiyttää yleistä ymmärrystä islamista ja paljastaa vallalla olevien näkemysten puutteellisuus. Tekstiä saa vapaasti levittää ja/tai kopioida.”
– Gregory M. Davis
Suomenkieliseen käännökseen on tehty vähäisiä muutoksia ja lisätty alaviitteinä joitakin sitaatteja Suomen tunnetuimpiin islam-tutkijoihin kuuluvan Jaakko Hämeen-Anttilan julkaisuista.
Islamin uskon perustana toimivat nk. islamin viisi pilaria:
Islamin viisi pilaria
- Usko (iman) Allahin ykseyteen ja siihen, että Muhammad on Hänen viimeinen profeettansa siten kuin islamin uskontunnustuksessa (shahada) julistetaan: ”Ei ole muuta jumalaa kuin Allah ja Muhammad on Hänen lähettiläänsä.”
- Rukous (salat), joka on toistettava viisi kertaa päivässä määräaikoina
- Almuvero (zakat)
- Paasto (saum) kerran vuodessa
- Pyhiinvaellus (hajj) Mekkaan ainakin kerran elämässä, mikäli mahdollista
Nämä viisi pilaria eivät itsessään kerro paljon islamin uskosta tai siitä, mitä muslimin oletetaan uskovan tai kuinka hänen oletetaan käyttäytyvän. Pilarit 2–5, ts. rukous, almuvero, paastoaminen ja pyhiinvaellus, ovat piirteitä, joita tavataan monissa muissakin uskonnoissa. Muhammadin profeetallisuuden lopullisuus on kuitenkin jotain islamille ainutlaatuista. Jotta voisi ymmärtää islamia ja sitä, mitä merkitsee olla muslimi, on ymmärrettävä, millainen Muhammad oli ja millaisia olivat ne ilmestykset, jotka Allah hänen kauttaan antoi ja joista Koraani koostuu.
Koraani – Allahin kirja
Islamin opetusten mukaan Koraani (al-Qur’an) koostuu profeetta Muhammadin Allahilta saamasta joukosta ilmestyksiä, jotka hänelle välitti arkkienkeli Gabriel ja jotka Muhammad sitten saneli seuraajilleen. Muhammadin seuralaiset painoivat mieleensä katkelmia Koraanista ja kirjoittivat ne ylös mihin tahansa mitä sattui olemaan käsillä. Parikymmentä vuotta Muhammadin kuoleman jälkeen nämä koottiin yhtenäiseksi kirjaksi kolmannen kalifin Uthmanin valtakauden aikana.
Koraani on jotakuinkin yhtä pitkä kuin kristittyjen Uusi testamentti. Se muodostuu 114 eripituisesta suurasta, jotka ovat samaistettavissa kirjan lukuihin. Islamin opin mukaan Muhammad sai ensimmäisen ilmestyksensä Allahilta noin v. 610 jKr. luolassa lähellä Mekan kaupunkia, joka sijaitsee nykyisen Saudi-Arabian lounaisosassa. Tuo ilmestys yksinkertaisesti määräsi Muhammadin ”resitoimaan” tai ”lukemaan” (suura 96). Sanat, jotka hänen käskettiin lausua, eivät olleet hänen omiaan vaan Allahin puhetta. Seuraavan noin 12 vuoden aikana Mekassa Muhammad sai muita ilmestyksiä, joiden viestinä kaupungin asukkaille oli hylätä pakanalliset tavat ja kääntyä palvelemaan yhtä Allahia.
Vaikka Muhammad Mekassa ollessaan tuomitsi pakanallisuuden (suurimmalta osalta), hän osoitti suurta kunnioitusta kristittyjen ja juutalaisten asukkaiden yksijumalaisuutta kohtaan. Koraanin Allah väitti vieläpä olevansa sama Jumala, jota juutalaiset ja kristityt palvoivat ja joka nyt vain ilmestyi valitun lähettiläänsä Muhammadin kautta arabeille. Se, mikä muutti islamin suhteellisen hyväntahtoisesta yksijumalaisuuden muodosta sellaiseksi ekspansiiviseksi sotilaspoliittiseksi ideologiaksi, jollainen se on tänäkin päivänä, olivat ne Koraanin ilmestykset, jotka Muhammad sai myöhemmin urallaan lähdettyään Mekasta ensimmäisten muslimien kanssa Medinan kaupunkiin.
Oikeaoppinen islam ei hyväksy ajatusta, että Koraanin käännös toiseen kieleen on ”käännös” samassa mielessä kuin vaikkapa Kuningas Jaakon Raamattu on käännös alkuperäisistä heprean- ja kreikankielisistä kirjoituksista. Asia, johon islamin puolustelijat usein vetoavat kritiikin torjuakseen on se, että vain arabiankieliset lukijat voivat ymmärtää Koraania. Mutta arabian kieli on yksi kieli muiden joukossa ja aivan samalla tavoin käännettävissä. Itse asiassa useimmat muslimit eivät ole arabiankielisiä. Alla olevassa analyysissa käytämme moskeijoissa useimmiten käytettävää käännöstä ”The Noble Quran”, jonka ovat laatineet muslimioppineet Dr. Muhammad Muhsin Khan ja Dr. Muhammad Taqi-ud-Din Al-Hilali. Se on löydettävissä täältä: http://www.noblequran.com/translation/. Kaikki suluissa olevat selitykset kuuluvat em. kääntäjille lukuun ottamatta aaltosuluissa olevia välihuomautuksiani.
Suom. huom. Suomennoksen pohjana on käytetty Jaakko Hämeen-Anttilan (2005) Koraanin suomennosta, jota on paikoitellen mukautettu vastaamaan Davisin käyttämää käännöstä. Esim. Hämeen-Anttilan käyttämä sana Jumala on Koraanin käännöksissä korvattu arabian sanalla Allah. Merkintä H-A viittaa Hämeen-Anttilan suomennokseen. Suomentajan huomautukset ovat hakasuluissa.
Ne länsimaalaiset, jotka onnistuvat saamaan käsiinsä Koraanin käännöksen, ovat usein ymmällään sen merkityksestä, koska he ovat tietämättömiä eräästä Koraanin tulkintaan liittyvästä ratkaisevan tärkeästä periaatteesta: kumoamisesta (naskh). Kumoamisen eli abrogaation periaate – al-naskh wa al-mansukh(”kumoaminen ja kumottu”) – määrää, että ne ilmestykset, jotka Muhammad sai myöhemmin urallaan, kumoavat ja korvaavat sellaiset aiemmat määräykset, joiden kanssa ne ovat ristiriidassa. Näin ollen ne ilmestykset, jotka Muhammad sai myöhemmin Medinassa, kumoavat ne kohdat, jotka ilmestyivät hänelle aiemmin Mekassa. Koraani itse asettaa tämän kumoamisperiaatteen:
2:106. Jos me {Allah} pyyhimme pois jonkin jakeen tai annamme sen unohtua, annamme tilalle samanlaisen tai paremman. Etkö tiedä, että Allah on kaikkivaltias.
Vaikuttaa siltä, että 2:106 on ilmestynyt vastauksena niihin epäilyihin, jotka Muhammadiin olivat kohdistuneet sen johdosta, että Allahin ilmestykset eivät olleet täysin johdonmukaisia ajan saatossa. Muhammadin vastaus oli: ”Allah on kykenevä tekemään kaikenlaisia asioita.” – Jopa muuttamaan mielensä. Jotta asiat olisivat vielä sekavampia, vaikka Koraanin ilmestykset tulivat Muhammadille peräkkäisessä järjestyksessä noin parinkymmenen vuoden aikana, Koraania ei kuitenkaan koostettu kronologiseen järjestykseen. Kun Koraani lopulta koottiin yhtenäiseksi kirjaksi kalifi Uthmanin valtakaudella, suurat järjestettiin pisimmästä lyhimpään ilman mitään yhteyttä niiden ilmestymisjärjestykseen tai temaattiseen sisältöön. Jotta voisi saada selville, mitä Koraani sanoo tietystä kysymyksestä, on tarpeen tutkia muita islamilaisia lähteitä, jotka antavat viitteitä siitä, missä vaiheessa Muhammadin elämää kutkin ilmestykset tapahtuivat. Tällainen tarkastelu paljastaa, että Mekan suurat, jotka ilmestyivät aikana, jolloin muslimit olivat puolustuskyvyttömiä, ovat yleensä ottaen rauhanomaisia; myöhemmät, Medinan kauden suurat, jotka ilmestyivät sen jälkeen, kun Muhammad oli tehnyt itsestään armeijan päällikön, ovat sotaisia.
Tarkastelkaamme esimerkiksi jaetta 50:45 ja suuraa 109, jotka molemmat ilmestyivät Mekassa:
50:45. Me tiedämme parhaiten, mitä he sanovat; ei sinulla ole valtaa heihin (valtaa pakottaa heitä uskomaan). Mutta varoita (oi, Muhammad) tällä Koraanilla niitä, jotka pelkäävät uhkaustani.
109:1. Sano (oi, Muhammad, näille monijumalaisille ja uskottomille): Uskottomat,
109:2. minä en palvo sitä, mitä te palvotte,
109:3. ettekä te palvo Häntä, jota mitä palvon,
109:4. enkä minä ole palvova sitä, mitä te palvotte,
109:5. ettekä te ole palvova Häntä, jota minä palvon.
109:6. Teillä on uskontonne ja minulla on uskontoni.
Seuraava kohta ilmestyi juuri sen jälkeen, kun muslimit saapuivat Medinaan ja olivat vielä puolustuskyvyttömiä:
2:256. Ei uskontoon pakoteta, vaan hurskaus ja harha ovat selvästi erillään. Joka kieltää epäjumalat ja uskoo Allahiin, on tarttunut tukevaan kädensijaan, joka ei repeä. Allah on Kuuleva, Tietävä.
Jae 9:5, joka yleisesti tunnetaan Miekkajakeena, ilmestyi sitä vastoin Muhammadin elämän loppupuolella:
9:5. Kun rauhoitetut kuukaudet (islamilaisen kalenterin 1., 7., 11. ja 12. kuukausi) ovat kuluneet, tappakaa uskottomat[1] missä heitä tapaattekin, vangitkaa ja saartakaa heidät ja väijykää heitä kaikkialla, mutta jos he katuvat, pitävät rukouksensa ja antavat almuja, antakaa heidän mennä rauhassa. Allah on Anteeksiantava.
Koska Miekkajae on ilmestynyt myöhemmässä vaiheessa Muhammadin elämää kuin 50:45, 109 ja 2:256, se kumoaa rauhanomaiset käskyt, kuten jakeessa 2:106 määrätään. Suura 8, joka ilmestyi hieman ennen suuraa 9, tuo esiin samankaltaisen teeman:
8:39. Taistelkaa heitä vastaan, kunnes epäjumalia ei enää palvota, vaan yksin Allahia {koko maailmassa}, mutta jos he herkeävät (palvomasta muita Allahin lisäksi), tietää Allah, mitä he tekevät.
8:67. Profeetan ei sovi ottaa sotavankeja lunnaiden toivossa ennen kuin hän on suorittanut (vihollisten) suuren teurastuksen.[2] Te tavoittelette tämän maailman omaisuutta, mutta Allah haluaa teidän tavoittelevan tuonpuoleista. Allah on Mahtava, Viisas.
9:29. Taistelkaa niitä Kirjan ihmisiä (juutalaisia ja kristittyjä) vastaan, jotka eivät usko Allahiin ja viimeiseen päivään, eivät pidä kiellettynä sitä, mitä Allah ja Hänen profeettansa ovat kieltäneet, eivätkä ota uskonnokseen totuuden uskontoa (ts. islamia). Taistelkaa heitä vastaan, kunnes he maksavat nöyrinä veronsa.
9:33. Hän {Allah} on lähettänyt lähettiläänsä {Muhammadin} tuomaan johdatuksen ja totuuden uskonnon (islamin) saattaakseen sen voittamaan kaikki muut uskonnot, vaikka se on vastoin vääräuskoisten (monijumalaisten, pakanoiden, epäjumalanpalvojien ja ateistien) tahtoa.
Koraanin muslimeille antamat käskyt käydä sotaa Allahin nimessä muita kuin muslimeja vastaan ovat päivänselviä. Ne ovat lisäksi ehdottoman auktoritatiivisia, koska ne ilmestyivät profeetan uran myöhäisessä vaiheessa ja koska ne näin ollen kumoavat ja korvaavat varhaisemmat määräykset toimia rauhanomaisesti. Koska länsimaalaiset eivät tunne tätä kumoamisperiaatetta, Koraani ymmärretään väärin ja islam diagnosoidaan virheellisesti ”rauhan uskonnoksi”.
Sunna – profeetta Muhammadin ”elämäntapa”
Islamissa Muhammadia pidetään ihanteellisena, esimerkillisenä ihmisenä (al-insan al-kamil). Muhammadia ei millään muodoin pidetä jumalallisena, eikä häntä palvota (Muhammadin kuvat ovat kiellettyjä, jotta ne eivät kannustaisi kuvanpalvontaan), mutta hän toimii kaikille muslimeille ylimpänä mallina siitä, kuinka näiden tulisi käyttäytyä. Nimenomaan Muhammadin henkilökohtaiset opetukset ja teot, joista ”profeetan elämäntapa” eli sunna muodostuu, on se, minkä kautta muslimit erottavat, mikä on hyvää ja pyhää elämää. Profeetan elämän yksityiskohdat – kuinka hän eli, mitä hän teki, hänen ei-koraaniset lausumansa, hänen henkilökohtaiset tapansa – ovat ensiarvoista tietoa jokaiselle hurskaalle muslimille.[3]
Tieto sunnasta tulee pääosin haditheista, Muhammadin elämää koskevista kertomuksista, jotka välitettiin suullisesti perimätietona, kunnes ne koottiin kokoelmiksi pari sataa vuotta Muhammadin kuoleman jälkeen. Hadithit muodostavat Koraanin jälkeen tärkeimmän islamilaisten tekstien kokoelman. Näiden Muhammadin elämää koskevien kertomusten uskotaan saaneen alkunsa henkilöiltä, jotka tunsivat hänet henkilökohtaisesti. Haditheja on tuhansittain; jotkut useita sivuja pitkiä, jotkut vain muutaman rivin pituisia. Kun haditheista muodostettiin kokoelmia 700–800-luvuilla, oli ilmeistä, että monet niistä olivat epäaitoja. Varhaiset muslimioppineet paiskoivat valtavasti töitä määrittääkseen, mitkä hadithit olivat auktoritatiivisia ja mitkä epäilyksenalaisia.
Tässä esitettävät hadithit ovat peräisin yksinomaan ”Sahih al-Bukharista”, kaikkein luotettavimmista ja arvovaltaisimmasta kokoelmasta, jota kaikki islamin koulukunnat pitävät auktoritatiivisena. Muslimioppineen M. Muhsin Khanin laatima englanninkielinen käännös siitä löytyy tästä:
http://www.theonlyquran.com/hadith/Sahih-Bukhari
Hadithien eri käännökset voivat poiketa toisistaan sen osalta, kuinka ne on jaoteltu osiin, kirjoihin ja numeroihin, mutta sisältö on sama. Kunkin hadithin osalta ensin on esitetty luokittelutieto; sitten todistajaketju (isnad), joka osoittaa keneltä hadith on peräisin (yleensä kyseessä on joku, joka tunsi Muhammadin henkilökohtaisesti); ja sitten itse tarina. Vaikka edes luotettavan hadithin absoluuttista aitoutta voi tuskin varmentaa, islamilaisessa yhteydessä haditheja pidetään joka tapauksessa arvovaltaisina lähteinä.
Koska Muhammad itse toimii moraalin mittatikkuna, hänen tekojaan ei arvioida suhteessa riippumattomiin moraalisiin standardeihin, vaan pikemminkin ne osoittavat, mikä muslimeille toimii oikeana moraalisena standardina.
Sahih al-Bukhari 7:62:88; Ursa on kertonut: Profeetta kirjoitti (aviosopimuksen) Aishan kanssa tämän ollessa 6-vuotias ja pani avioliiton täytäntöön [ts. oli ensi kerran sukupuoliyhteydessä Aishan kanssa] tämän ollessa 9-vuotias, ja Aisha oli hänen kanssaan yhdeksän vuotta (ts. hänen kuolemaansa asti).
Sahih al-Bukhari 8:82:795; Anas on kertonut: Profeetta katkaisi Uraina-heimoon kuuluneiden miesten kädet ja jätti polttamatta umpeen (heidän verta vuotaneet raajansa), kunnes nämä kuolivat.
Sahih al-Bukhari 2:23:413; Abdullah bin Umar on kertonut: {Medinan} juutalaiset toivat keskuudestaan profeetan luo miehen ja naisen, jotka olivat suorittaneet laittoman seksuaalisen yhdynnän (aviorikoksen). Hän määräsi nämä molemmat kivitettäviksi (kuoliaaksi) lähellä hautajaisrukouspaikkaa moskeijan vieressä.
Sahih al-Bukhari 9:84:57; Ikrima on kertonut: Jotkut zanadiqat (ateistit) tuotiin Alin {4. kalifin} luo, ja tämä poltti heidät. Uutinen tästä tapahtumasta tavoitti Ibn ’Abbasin, joka sanoi: ”Jos olisin ollut hänen asemassaan, en olisi polttanut heitä, sillä Allahin lähettiläs on kieltänyt sen sanoen: ”Älkää rankaisko ketään Allahin rankaisulla (tulella).” Olisin itse tappanut heidät Allahin lähettilään seuraavan toteamuksen mukaisesti: ”Joka vaihtaa islamin uskonsa, tappakaa hänet.”
Sahih al-Bukhari 1:2:25; Abu Huraira on kertonut: Allahin lähettiläältä kysyttiin: ”Mikä on teoista paras?” Hän vastasi: ”Uskoa Allahiin ja Hänen lähettilääseensä (Muhammadiin).” Sen jälkeen kysyttiin: ”Mikä on toiseksi parasta?” Hän vastasi: ”Osallistua jihadiin (uskonnolliseen taisteluun) Allahin asian puolesta.”
Islamissa ei ole ”luonnollista” moraalin- tai oikeudentajua, joka ylittäisi Koraanissa ja sunnassa esitetyt täsmälliset esimerkit ja velvoitteet. Koska Muhammadia pidetään Allahin lopullisena profeettana ja Koraania itsensä Allahin ikuisina ja muuttumattomina sanoina, ei ole myöskään moraalin kehittymistä, joka sallisi tehdä muunnoksia islamilaiseen moraaliin tai yhdistää siihen aineksia muualta. Koko islamilainen moraalinen maailmankaikkeus siirtyy perintönä yksinomaan Muhammadin elämästä ja opetuksista.[4]
Luotettavien hadithien lisäksi tunnustettuna lisälähteenä Muhammadin elämästä toimii profeetan elämäkerta (Sírat Rasúl Alláh), jonka laati 700-luvulla Muhammad bin Is’haq, eräs islamin suurista oppineista.
Suom. huom. Alla olevat katkelmat elämäkerrasta perustuvat Jaakko Hämeen-Anttilan suomennokseen ”Profeetta Muhammadin elämäkerta” Ibn Hishamiin (k. 833) toimittamasta laitoksesta, joka on islamilaisessa kirjallisuudessa saavuttanut kanonisoidun aseman.
Muhammadin profeetallinen ura jakautuu merkitsevällä tavalla kahteen vaiheeseen: ensimmäinen on Mekka, jossa hän työskenteli 14 vuotta käännyttäen ihmisiä islamiin; ja toinen on Medinan kaupunki, jossa hänestä tuli voimakas poliittinen ja sotilaallinen johtaja. Mekassa tapaamme näennäisraamatullisen hahmon saarnaamassa katumusta, armeliaisuutta ja hyväntekeväisyyttä samalla, kun ihmiset hänen ympärillään ahdistelevat häntä ja hätyyttelevät häntä tiehensä. Myöhemmin Medinassa tapaamme etevän komentajan ja strategin, joka systemaattisesti kukistaa ja tappaa vastustajansa. Näitä Muhammadin elämän myöhempiä vaiheita vuodesta 622 hänen kuolemaansa v. 632 otetaan harvoin puheenaiheeksi sivistyneessä seurassa. Vuonna 622, kun profeetta oli yli 50-vuotias, hän ja hänen seuraajansa tekivät hijran (”poislähtemisen”, siirtymisen) Mekasta noin 300 kilometriä pohjoiseen sijaitsevalle Yathribin keitaalle, joka myöhemmin nimettiin Medinaksi. Muhammadin uusi yksijumalaisuus oli vihastuttanut Mekan pakanajohtajat, ja pakoa Medinaan joudutti Muhammadin todennäköinen murhayritys. Muhammad lähetti Medinaan etukäteen lähettiläänsä varmistamaan olevansa tervetullut. Medinan heimot kelpuuttivat hänet muslimien johtajana ja heimojen välisten kiistojen välittäjänä.
Hieman ennen kuin Muhammad pakeni Mekan vihollisuuksia, joukko uusia muslimikäännynnäisiä vannoi uskollisuuttaan hänelle Aqaba-nimisellä mäellä Mekan ulkopuolella. Muhammadin elämäkerrassa Is’haq kuvaa tämän tapahtuman merkittävyyttä (sivunumerot viittaavat Hämeen-Anttilan suomennoksen sivunumeroihin):
Profeetta Muhammadin elämäkerta, s. 154: Sodan uskollisuudenvala annettiin, kun Allah oli antanut lähettiläälleen luvan taistella, ja siinä oli ehtoja, joita ensimmäisessä Aqaban valassa ei vielä ollut. Ensimmäistä kutsutaankin Naisten uskollisuudenvalaksi, sillä Allah ei vielä silloin sallinut lähettiläänsä ryhtyä sotimaan. Kun Allah sitten salli taistelemisen ja ihmiset vannoivat jälkimmäisessä uskollisuudenvalassa taistelevansa kaikkia vastaan, Allahin lähettiläs otti valan vastaan omasta ja Herransa puolesta ja lupasi vannojille valan pitämisestä palkaksi Paratiisin.
Se, että Muhammadin orastava uskonto koki tässä vaiheessa merkittävän muutoksen, on ilmiselvää. Is’haq halua selvästikin tähdentää lukijoilleen, että siinä missä varhaisina vuosina islam oli suhteellisen suvaitsevainen uskonto, joka pystyy ”kestämään loukkauksia ja antamaan anteeksi tietämättömille”, pian Allah vaati muslimeja ”sotimaan koko konkkaronkkaa vastaan Allahin ja Hänen lähettiläänsä puolesta”. Islamilainen kalenteri todistaa hijran merkittävyyden asettamalla sen islamilaisen ajanlaskun alkupisteeksi. Hijran vuotta 622 pidetään tärkeämpänä kuin Muhammadin synnyin- ja kuolinvuosia ja Koraanin ensimmäisen ilmestyksen vuotta siksi, että islam on ennen kaikkea poliittis-sotilaallinen liike. Vasta sen jälkeen kun Muhammad lähti puolisotilaallisine joukkioineen Mekasta, islam sai varsinaisen poliittis-sotilaallisen korostuksensa. Tämä (kuukalenteriin perustuvan) islamilaisen kalenterin vuosi lyhennetään englanniksi AH (”After Hijra”).
---
Alkuperäinen kirjoitus: https://aikapommi.wordpress.com/mita-lannen-tulee-tietaa/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti