6. tammikuuta 2014

Tapaus Eric Allen Bell

Malsi-Tung: The Case of Eric Allen Bell:

Vuoden 2012 alussa, Eric Allen Bell oli vankkumaton muslimien ja islamin puolustaja. Hän oli tekemässä dokumenttielokuvaa Murfreesboron asukkaista, jotka vastustivat 45.000 hengen moskeijan rakentamista kaupunkiinsa. Liberaalit mielipiteet omaava Bell oli vahvasti muslimien puolella, koska tässä oli selvästi kyse taantumuksellisista ennakkoluuloista vähemmistökulttuuria kohtaan.Vuoden 2012 loppuun mennessä Bellistä oli tullut suorasanainen islamkriitikko ja hän oli vahvasti sitoutunut vastustamaan islamin leviämistä ja vaikutusvaltaa.

Mitä sellaista tapahtui, mikä sai hänet muuttamaan mielensä? Minkälainen tapahtumasarja sai aikaan täyskäännöksen suhtautumisessa muslimeihin ja islamiin?

Kun tarkastelemme tyypillistä liberaalien moraalista perustaa, voimme ymmärtää paremmin Bellin muutosta. Kuten olen aiemmin kirjoittanut, liberaaliin luonteeseen vaikuttaa suuresti Huolehtimisen periaate [Care Foundation]. Huolehtimisen periaate tulee käyttöön, kun haavoittuvat ryhmät - kuten vähemmistöt, maahanmuuttajat, homot, jne. - näyttävät joutuvan uhatuiksi. Liberaalit usein vastuvat sitä kulttuuria, jonka he kokevat hallitsevaksi ja johon he itse kuuluvat, ja nousevat puolustamaan vähemmistökulttuuria, joka ei sopeudu valtakulttuuriin. Liberaali tuntee olonsa epämukavaksi ollessaan osa valtakulttuuria ja pyrkii hyvittämään sen auttamalla ja suojelemalla oletetun heikomman osapuolen asiaa.

Huolehtimisen periaate oli toiminnassa, kun Bell tuki Murfreesboron muslimeita heidän moskeijanrakennusprojektissaan. He olivat heikompi ja alistettu osapuoli konfliktissa ja siten tyypillinen liberaalien hyväntahtoisuuden ja suojelun kohde Huolehtimisen periaatteen mukaan.

Kun ihminen on ottanut omakseen tällaisen moraalisen periaatteen, on melkein mahdotonta muuttaa hänen mieltään. Ihmismielen intuitiivinen puoli on äärimmäisen nopea ja voimakas ja se käyttää egoa järkiperäistämään tunneperäisen moraalisen asenteen, jonka ihminen on omaksunut. Kirjassaan The Righteous Mind Jonathan Haidt kutsuu "norsuksi" tätä aivojen automaattista ja tavanomaista ominaisuutta, joka valitsee puolensa kiistanalaisissa ja tunteenomaisissa asioissa. Me teemme arviomme intuitiivisesti ja etsimme vasta sitten järkevät perustelut tunteillemme.

Yhtä kaikki, Eric Allen Bell kuitenkin muutti mieltään, joten mitä tapahtui?

Eräänä päivänä Bell ajoi taksilla, jonka kuljettaja oli egyptiläinen koptikristitty. Bell kysyi häneltä oliko hän innoissaan Hosni Mubarakin syrjäyttämisestä, johon taksinkuljettaja vastasi "ei, olen hyvin huolissani perheeni ja muiden koptikristittyjen puolesta". Bell kyseli häneltä lisää ja sai pala palalta tietää enemmän ei-muslimien ahdingosta muslimienemmistöisessä Egyptissä.

Koptien ahdinko laukaisi Ericin Huolehtimisen periaatteen, koska hän on ihminen joka aidosti välittää haavoittuvaisien ihmisten kohtelusta. Hän onnistui vaihtamaan puolta emotionaalisesti ja näki nyt muslimit sortajina sorrettujen sijaan ja se on se, miten hän on nähnyt asian siitä lähtien. Juuri tämä emotionaalinen muutos on se, mitä vastajihadistien tulisi edistää niissä, jotka ovat yhä sokeita islamin hävitykselle. Huolehtimisen periaate ohjaa liberaaleja ja sinun tulee löytää keino, jolla saat sen aiheuttamaan näkökulman muutoksen. Et pääse puusta pitkään puhumalla islamin uhasta valtakulttuurille, koska liberaalit näkevät sen vainoharhaisena tai pelon lietsomisena. "Norsu" on äärimmäisen nopea puolustautumaan erilaista näkökantaa vastaan. Mutta sitten kun olet onnistunut laukaisemaan Huolehtimisen periaatteen, mieli tulee vastaanottavaiseksi informaatiolle, joka vahvistaa emotionaalisen näkemyksen. Intuitio tulee ensin ja sitten vasta järkeily.

Tämä on eräs opetuksista, jotka saadaan liberaalin mielen moraalisista periaatteista. Kun laukaiset Huolehtimisen periaatteen haavoittuvaisia muslimien sorrosta kärsiviä ryhmiä kohtaan, niin liberaali mieli tulee paljon vastaanottavaisemmaksi kritiikille islamia ja muslimeja kohtaan. Tästä syystä Raymond Ibrahimin kuukausittainen raportti kristittyjen vainoista on niin arvokas.

Kun emotionaalinen muutos on tapahtunut, tie on avoinna paljon rehellisemmälle tarkastelulle islamin opetuksia ja Muhammadin henkilöä kohtaan. Bell oli riittävän suoraselkäinen ja rohkea tehdäkseen tämän - vaikka hän oli tunnettu henkilö, jolla oli paljon menetettävää.

Liberaalit ovat perinteisesti nähneet itsensä moraalisesti ylempiarvoisina ja tavanneet suhtautua alentuvasti ihmisiin, joilla on erilaiset mielipiteet. He ovat usein ihmisiä, jotka kiinnittävät huomion toisten tekopyhyyteen. Mutta osat ovat nyt vaihtuneet ja nyt on vastajihadistien vuoro huomauttaa liberaaleille heidän tekopyhyydestään: miksi he ummistavat silmänsä vähemmistöjen vainoilta muslimimaissa; ihmisoikeusloukkauksilta muslimien kesken; naisten asemalta islamissa? Miksi he väittävät kannattavansa yleismaailmallisia ihmisoikeuksia, mutta kieltäytyvät kritisoimasta muslimeja niiden rikkomisesta? Miksi heillä ei ole rohkeutta ottaa selkoa yleismaailmallisten ihmisoikeuksien ja islamin yhteensopivuudesta?

Niin kauan kuin heidän Huolehtimisen periaatteensa ei ole kohdennettu islamin uhreihin, he tulevat aina löytämään keinot välttää riitasointusta informaatiota; he uskovat mieluummin satuja Muhammadin elämästä ja luonteesta (Karen Armstrong) ja epäuskottavia kertomuksia muslimien monikulttuurisesta suvaitsevaisuudesta keskiajalla.

Lisähuomautus: On merkityksellistä, että edellä kuvattu tärkeä muutos tapahtui taksissa yksityisessä tilassa ja keskustelussa, jossa ei ollut kyse näkemysten puolustamisesta. Tällaiset tilanteet avaavat meille uusia tapoja nähdä maailma ja kokea uusia emotionaalisia reaktioita. Heti kun olemme kiivaassa tai jännittyneessä väittelyssä, meidän eläimen aivomme ovat lukittautuneet taisteluun ja olemme kyvyttömiä muuttamaan käsitystämme. Se on toivoton tilanne vaikuttaa toisiin. Huomattavaa on myös se, että taksinkuljettaja ilmaisi vastauksen kysymykseen arabikeväästä hyvin henkilökohtaisella tasolla, joka aukaisi Bellille uuden näkökulman asiaan, tai kuten Goethe sanoi: "Se mikä on sanottu suoraan sydämestä, tuo toisten sydämet sinun luoksesi"






http://www.frontpagemag.com/2012/eric-allen-bell/video-eric-allen-bell-islamophobia-or-islamo-reality/

Eric Allen Bell Facebookissa:
https://www.facebook.com/EricAllenBell














2 kommenttia: