16. tammikuuta 2012

Sopiiko sharia-laki Suomeen?

Sharia tarkoittaa islamin lakia. Se on Jumalan ilmoittama, muuttumaton ja täydellinen laki, jota ei saa arvostella eikä muuttaa. Lainoppineiden tehtävänä on tulkita shariaa uusiin tilanteisiin, koska tietenkään vanhoissa kirjoituksissa ei ole voitu antaa täydellisiä vastauksia nykypäivän ongelmiin.

Selvintä tulkinta on silloin, kun Koraanista tai Sunnasta (eli profeetan perinnetiedosta) löytyy tilanteeseen suora käsky. Tällainen käsky voisi olla esimerkiksi sianlihan syöntikielto. Se pätee nykyaikana samoin kuin 1400 sitten.

Hieman erilainen tilanne on silloin, jos islamin lähteistä ei löydy suoraa Jumalan käskyä. Silloin voidaan käyttää analogiaa sharian soveltamisessa nykyaikaan. Esimerkkinä voisi olla alkoholin käyttökielto. Sharia kieltää viinin juomisen, mutta viskiä tai konjakkia ei mainita, koska tislausta ei vielä tunnettu islamin alkuaikoina. Tämä asia on varsin loogisesti ratkaistu siten, että kaikki alkoholia sisältävät päihdyttävät juomat ovat kiellettyjä.

Jos shariasta ei löydy mitään selvää kantaa ongelmatilanteeseen, ratkaisee islamin uskonoppinut asian parhaan ymmärryksensä mukaan. Tyttöjen ympärileikkaukselle ei löydy shariasta selvää määräystä vaikka osa muslimeista pitää sitä tarpeellisena (ja perustelevat käytäntöä islamin mukaisena), kun taas toiset eivät sitä harjoita.

Minkälaisia määräyksiä shariassa sitten on ja sopivatko ne yhteen länsimaisten arvojen kanssa? Voitaisiinko shariaa soveltaa Suomessa?

Otetaan ensimmäiseksi esimerkiksi sharian mukainen sianlihan syöntikielto. Varmasti kaikki ovat samaa mieltä kanssani, ettei tällainen määräys ole ristiriidassa suomalaisten arvojen kanssa. Samaa kategoriaan voidaan laittaa alkoholin välttäminen ja jotkut uskonnolliset rituaalit, kuten moskeijassa käynti ja päivittäiset rukoukset. Näissä ei ole mitään ongelmaa.

Jatketaan lihasta. Halal liha eli islamin mukaan puhdas liha saadaan tappamalla eläin leikkaamalla sen kurkku auki ja antamalla eläimen oman sydämen pumpata veri ulos. Voidaanko tällaisen lihan syöminen sallia Suomessa? Animalian jäseniltä kysyttäessä vastaus voisi olla kielteinen. Länsimaissa muutenkin katsotaan ettei eläimille saa aiheuttaa tarpeetonta kärsimystä. Pitäisikö kuitenkin muslimeille sallia (meidän mielestämme) eläinrääkkäys, koska se on heille tärkeä uskonnollinen rituaali. Sallimmehan kuitenkin kaikille uskonnonvapauden?

 Entä sitten naisten asema? Huivi kuuluu monien musliminaisten asusteeseen, samoin kuin koko vartalon peittävä kaapu. Tässä ei liene ongelmaa varsinkaan, jos nainen itse haluaa pukeutua näin. Sharia määrää naisista kuitenkin muutakin. Nainen perii vain puolet siitä mitä veljensä, hänen todistuksensa on vain puolet miehen todistuksesta oikeudessa ja hän ei voi erota miehestään ilman yhteisön antamaa lupaa, vaikka mies voi erota vaimostaan vain yksinkertaisesti sanomalla "Eroan sinusta". Sharia myös sallii tottelemattoman vaimon lyömisen. Olemme siirtyneet alueelle jota ei voida Suomessa hyväksyä. Suomessa naiselle taataan yhtäläiset oikeudet miesten kanssa.

Mitä muuta sharia vaatii? Homoseksuaaliset tulee tappaa. Avionrikkojanaiset tulee kivittää, miehet saavat raipaniskuja. Varkaalta katkaistaan oikea käsi. Jos joku luopuu islamin uskosta, hänet tulee sharian mukaan tappaa. Nämä ovat Saudi-Arabiassa, Iranissa, Pakistanissa ja Sudanissa käytössä olevia rangaistuksia. Noissa valtioissa noudatetaan shariaa, Jumalan täydellistä lakia.

Shariaa ei selvästi voi pitää yhteensopivana länsimaisten tai suomalaisten arvojen kanssa. Itse asiassa sharian soveltaminen aiheuttaa tarpeetonta kärsimystä paitsi syyttömille eläimille myös muslimeille itselleen.

---

Bill Warner on kirjoittanut kirjan, jossa käsitellään shariasta länsimaista lukijaa kiinnostavat asiat:

http://www.politicalislam.com/pdf/WebSitePDF/ShariaNonMuslim.pdf

Suomeksi shariasta voi lukea vaikkapa täältä:

http://aikapommi.wordpress.com/mita-lannen-tulee-tietaa/#_Toc179282444


-Ibn Matti







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti